Recent Submissions

  • Exhumaciones y memoria histórica en España: una mirada interdisciplinar. A modo de presentación 

    Baraibar Echeverría, Álvaro Upna Orcid (Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2021)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    El presente dosier, que hemos titulado 'Exhumaciones y memoria histórica en España: una mirada interdisciplinar', nace de la voluntad de Huarte de San Juan. Geografía e Historia de contribuir a un mejor conocimiento de la ...
  • Los autos sacramentales de Calderón de la Barca en los románticos ingleses: Coleridge, Southey y Shelley 

    Rodríguez Ortega, Davinia (Universidad de Cádiz, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    The present article examines from the Reception theory and the concept of 'phenomenology' the way in which three authors of English Romanticism, Southey, Coleridge and Shelley read the sacramental plays of Calderon de la ...
  • Transitioning to English medium instruction in operations management courses taught on Spanish business degrees: perceptions and diagnosis 

    Alfaro-Tanco, José A.; Roothooft, Hanne; Breeze, Ruth (OmniaScience, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    Purpose: The objective of the present study is to analyze the effects of the transition to English Medium Instruction (EMI) on lecturers in Spanish universities in one specific area, namely Operations Management courses ...
  • Task repetition and collaborative writing by EFL children: beyond CAF measures 

    Hidalgo Gordo, María Ángeles; Lázaro Ibarrola, Amparo (Adam Mickiewicz University Press, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    Research into the potential of collaborative writing is relatively new. Similarly, task repetition (TR), which has been claimed to be a valuable tool for language learning, has been rarely explored in the context of writing. ...
  • Information-seeking question intonation in Basque Spanish and its correlation with degree of contact and language attitudes 

    Romera Ciria, Magdalena Upna Orcid; Elordieta, Gorka (MDPI, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    The present study analyzes the prosodic characteristics of the variety of Spanish in contact with Basque (in the Basque Country, Spain). We focus on information-seeking yes/no questions, which present different intonation ...
  • Verbal evidence of task-related strategies in EFL: children and adult interactions 

    Azpilicueta Martínez, Raúl Upna Orcid (Universidad de Murcia, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    The benefits of task-based interaction in Second Language Learning (SLL) have been made increasingly evident in the literature. However, unlike adult studies, only recently has interaction research on EFL children grown ...
  • Children's non-adultlike interpretations of telic predicates across languages 

    Martin, Fabienne; Demirdache, Hamida; García del Real Marco, Isabel; Van Hout, Angeliek; Kazanina, Nina (De Gruyter, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    The acquisition literature has documented several different types of misinterpretations of telic sentences by children, yet a comprehensive analysis of these child interpretations has not been attempted and a crosslinguistic ...
  • La actividad metalingüística en una tarea de escritura colaborativa en Educación Primaria 

    Aznárez Mauleón, Mónica Upna Orcid; López Flamarique, María Teresa Upna Orcid; García del Real Marco, Isabel (CEPLI, Universidad de Castilla-La Mancha, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    Diversos estudios destacan el valor de la actividad metalingüística que se genera en tareas de escritura colaborativa para el desarrollo de la competencia escrita del alumnado. Sin embargo, pocos la han analizado en el ...
  • De escalas, tiempos y cultura: grado en Historia y Patrimonio por la Upna 

    Mendiola Gonzalo, Fernando; Wilhelmi, Miguel R. (Gobierno de Navarra, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    Septiembre de 2019. La primera promoción del nuevo Grado en Historia y Patrimonio comienza sus estudios en la Upna. Se corrige así un evidente déficit en la oferta educativa en Navarra, ya que hasta ese momento era la única ...
  • UNAI: auge y fracaso de la izquierda revolucionaria en Navarra 

    Satrústegi Andrés, Imanol; Pérez Ochoa, Íñigo Upna (Gobierno de Navarra, 2019)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    La Unión Navarra de Izquierdas (UNAI) fue una plataforma electoral formada en 1977 para presentarse a las elecciones generales del 15 de junio y pretendió recoger en su seno a las diferentes corrientes izquierdistas del ...
  • Nafarroako toponimia nagusia aztergai: -oi(t)z, -o(t)z, -(i)(t)z duten herri izenen inguruan 

    Salaberri Zaratiegi, Patxi Upna; Salaberri Izko, Iker (Gobierno de Navarra. Institución Príncipe de Viana, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    Analizamos ciertos nombres de pueblo de Navarra y establecemos que, cuando son incluidos en una serie toponímica, la explicación que se da es más fiable. Hemos hecho dos grupos: los en -oi(t)z, -o(t)z y los en -i(t)z. ...
  • El valle de Erro y la emigración a California: Pedro Mari Murillo 

    Ibarra Murillo, Orreaga (Gobierno de Navarra. Institución Príncipe de Viana, 2019)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    Se refleja en este artículo el proceso de emigración a California de un pastor del valle de Erro, paradigma de la emigración de los valles navarros. Su estancia en California es un reflejo de la vida de muchos jóvenes que ...
  • Pre-service teachers’ perceptions and training contributions towards ICT use 

    Bueno-Alastuey, María Camino Upna Orcid; Villarreal Olaizola, Izaskun Upna Orcid (Universidad de Navarra, 2021)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    Investigaciones previas han concluido que las TIC se emplean escasamente en las aulas de Educación Infantil y Primaria debido en parte a una insuficiente formación en TIC. Este estudio explora su uso y la validez de una ...
  • Isolation at the workplace: the case of music teachers in the Spanish primary education system 

    Ángel Alvarado, Rolando Alfredo; Belletich Ruiz, Olga Upna Orcid; Wilhelmi, Miguel R. Upna Orcid (Routledge, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    This study aims to establish whether music teachers feel isolated at the workplace or not because only one music teacher is part of teaching staff in a primary school by reasons linked to the limited school budget. A ...
  • Gay teenage boys' experiences and usages of the media in Spain: educational implications 

    Calvelhe, Lander Upna Orcid (Routledge, 2020)   Capítulo de libro / Liburuen kapitulua  OpenAccess
    Analysis data on the aesthetic experiences and usages of the Media and the Internet described by 12 young men (14 - 19 y/o) in relation to their selfidentification and socialization as gay. The data was drawn from a ...
  • Ángel Juan Martín Duque (1926-2019) in memoriam 

    Ramírez Vaquero, Eloísa Upna Orcid (Universidad de Navarra, 2020)   Otros / Bestelakoak  OpenAccess
    Necrológica del catedrático de Historia Antigua y Medieval de la Universidad de Navarra, Ángel Juan Martín Duque, que falleció en 2019.
  • Quizlet and podcasts: effects on vocabulary acquisition 

    Bueno-Alastuey, María Camino Upna Orcid; Nemeth, Katalin Upna (Routledge, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    To date, several studies have investigated the potential benefits of using Quizlet and podcasts for vocabulary development. However, they have mainly focused on the use of available material, and its effects on receptive ...
  • Well-being in school organizations: aspects to consider 

    Alonso Martirena, Yolanda Upna Orcid (Future Academy, 2019)   Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpena  OpenAccess
    When entering school life and dealing with schools, the need for attention to well-being emerges, since a climate of safety, acceptance and cooperation is a necessary condition of any teaching and learning process. School ...
  • Mediación digital y memoria histórica: una mirada desde Navarra 

    Baraibar Echeverría, Álvaro Upna Orcid (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2021)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    El presente artículo pretende acercarse al papel que la mediación digital y las Humanidades Digitales tienen en la gestión del patrimonio de la memoria histórica en sus diferentes expresiones. La mirada parte de Navarra, ...
  • El proceso de planificación previa en la escritura colaborativa de textos en educación primaria 

    Aznárez Mauleón, Mónica Upna Orcid; López Flamarique, María Teresa Upna Orcid (Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
    Este trabajo, de carácter descriptivo y cualitativo, investiga las operaciones o subprocesos de planificación textual que lleva a cabo el alumnado de primaria así como las técnicas que emplea en la elaboración de borradores. ...

View more