Are CLIL learners simply faster or also different? Evidence from L1 use in the repair sequences and discourse markers of CLIL and EFL learners
Fecha
2016Autor
Versión
Acceso abierto / Sarbide irekia
Tipo
Artículo / Artikulua
Versión
Versión publicada / Argitaratu den bertsioa
Identificador del proyecto
ES/6PN/FFI2012-32212
Impacto
|
nodoi-noplumx
|
Resumen
Este trabajo analiza cómo estudiantes en contexto AICLE y de Inglés como
Lengua Extranjera (ILE) producen secuencias de reparación, evitan la L1 y utilizan
marcadores discursivos cuando narran en inglés. Los datos se recogieron en dos
momentos con un intervalo de dos años (a las edades de 13 y 15 años) y proceden de
alumnos bilingües euskera-castellano divididos en dos grupos: los que aprende ...
[++]
Este trabajo analiza cómo estudiantes en contexto AICLE y de Inglés como
Lengua Extranjera (ILE) producen secuencias de reparación, evitan la L1 y utilizan
marcadores discursivos cuando narran en inglés. Los datos se recogieron en dos
momentos con un intervalo de dos años (a las edades de 13 y 15 años) y proceden de
alumnos bilingües euskera-castellano divididos en dos grupos: los que aprenden en
contexto de AICLE (n. 15) y los que únicamente aprenden ILE (n. 11). Los resultados
muestran diferencias intergrupales e intragrupales. En el grupo AICLE las reparaciones
se generan mayoritariamente en inglés y decrecen con el tiempo, al contrario que en
el grupo de ILE. Además, los alumnos AICLE incorporan las reparaciones menos a
menudo mientras que los alumnos ILE las van incorporando con mayor frecuencia.
Los marcadores del discurso aparecen en las L1s en los dos grupos pero el grupo ILE
apenas los utiliza. [--]
This study compares the linguistic abilities of CLIL and EFL learners regarding
their need for repair sequences, their ability to avoid L1 use and their production of
discourse markers while narrating stories in English. Data were collected from a CLIL
and an EFL group (n. 15 and 11) of (Spanish/Basque) adolescents narrating a story
twice over a two year period (ages 13 and 15). The analyses ...
[++]
This study compares the linguistic abilities of CLIL and EFL learners regarding
their need for repair sequences, their ability to avoid L1 use and their production of
discourse markers while narrating stories in English. Data were collected from a CLIL
and an EFL group (n. 15 and 11) of (Spanish/Basque) adolescents narrating a story
twice over a two year period (ages 13 and 15). The analyses of the learners’ production
revealed differences between groups as well as changes in both groups over time.
Repairs in the CLIL group were often generated in English and dropped over time
unlike in the EFL group. Also, the CLIL learners incorporated the repairs gradually
less often in their subsequent speech while the EFL learners did so more and more
frequently suggesting two different attitudes towards the language. Finally, discourse
markers were used in the L1 in both groups but the EFL group underutilized them. [--]
Materias
AICLE,
ILE,
Marcadores discursivos,
Secuencias de reparación,
Uso de la L1,
CLIL,
EFL,
Discourse markers,
Repair sequences,
L1 use
Editor
Universidad de Vigo
Publicado en
VIAL: Vigo International Journal of Applied Linguistics, nº 13, 2016
Departamento
Universidad Pública de Navarra. Departamento de Filología y Didáctica de la Lengua /
Nafarroako Unibertsitate Publikoa. Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika Saila
Entidades Financiadoras
The author gratefully acknowledges the funding from research grant FFI2012-32212 (Spanish Ministry of Economy and Competitiveness).