• Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte 

      Arriaga Azkarate, Amaia Upna Orcid; Aguirre Arriaga, Imanol Upna Orcid (Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2010)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      The goal of this paper is to present a methodological system that allows us to analyze the ideas museums and teachers have on art and interpretation. Ideas that, conscious or unconsciously, determine the educative practices ...
    • Las artes en la trama de la cultura. Fundamentos para renovar la educación artística 

      Aguirre Arriaga, Imanol Upna Orcid (Universidade Federal de Santa María, 2008)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      In this paper we essay a revision of some deep conceptions on ar and art education. For that reason, according to the theories of the anthropologist C. Geertz, we start mading a reconceptualization of the idea of art, ...
    • Hacia una nueva narrativa sobre los usos del arte en la escuela infantil 

      Aguirre Arriaga, Imanol Upna Orcid (Universidade Federal de Juiz de Fora, 2012)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      The text has its origin in the concern that I feel about the growing presence of images taken from the world of visual art in the infant universe, because they usually respond to: • A sweetened criterion in choosing artists ...
    • The role of the learner in the construction of meaning at Tate Britain 

      Arriaga Azkarate, Amaia Upna Orcid; Aguirre Arriaga, Imanol Upna Orcid (Universidad Complutense de Madrid, 2013)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      The debates on the interpretation of art that developed in the field of art theory and criticism beginning in the 1960s have influenced the theory and practice of museum education and questioned traditional practices. As ...
    • El valor educativo de los medios: correlaciones socioculturales 

      Marcellán Baraze, Idoia Upna; Aguirre Arriaga, Imanol Upna Orcid (Grupo Comunicar, 2008)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      La alarma social ante los medios, en especial la televisión es patente. Con el fin de constatar la percepción de los usuarios ante este fenómeno se puso en marcha una investigación con un grupo de niños de educación ...

      El Repositorio ha recibido la ayuda de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología para la realización de actividades en el ámbito del fomento de la investigación científica de excelencia, en la Línea 2. Repositorios institucionales (convocatoria 2020-2021).
      Logo MinisterioLogo Fecyt