Salvem el Cabanyal. Alumnado de magisterio produce cultura visual a través de sus teléfonos móviles

View/ Open
Date
2012Author
Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpena
Impact
|
|
Abstract
This experience brings us closer to the look discharging student teachers on a social problem: the El Cabanyal
of Valencia. A contribution by reflection with pictures, videos and sounds captured on their mobile
phones, items very own citizens of s. XXI.
We intend to break the taboo of the educational use of certain technologies, in this case the mobile phone,
demonstrated its efficiency in recent ...
[++]
This experience brings us closer to the look discharging student teachers on a social problem: the El Cabanyal
of Valencia. A contribution by reflection with pictures, videos and sounds captured on their mobile
phones, items very own citizens of s. XXI.
We intend to break the taboo of the educational use of certain technologies, in this case the mobile phone,
demonstrated its efficiency in recent experiences through which learning is known as mobile or m-learning.
The use of technology to take pictures and share ideas fosters a working model in the classroom
based on the collaborative production of knowledge. We believe that the creation of images by students
is essential both from academia and from research (Agra and Messiah, 2008; Hernandez, 2006; McKernan,
1999).
In order to integrate the technologies into an artistic approach based not only on doing but in thinking
we work focused on social aspects, conveying a commitment to teachers responsible for training future
generations. [--]
La presente experiencia nos acerca a la mirada que vierten los alumnos de magisterio sobre una problemática
social: el barrio de El Cabanyal de Valencia. Una aportación a través de la reflexión con imágenes, vídeos
y sonidos captados con sus teléfonos móviles, elementos muy propios de los ciudadanos del s. XXI.
Pretendemos romper el tabú del uso educativo de ciertas tecnologías, en este caso el t ...
[++]
La presente experiencia nos acerca a la mirada que vierten los alumnos de magisterio sobre una problemática
social: el barrio de El Cabanyal de Valencia. Una aportación a través de la reflexión con imágenes, vídeos
y sonidos captados con sus teléfonos móviles, elementos muy propios de los ciudadanos del s. XXI.
Pretendemos romper el tabú del uso educativo de ciertas tecnologías, en este caso el teléfono móvil,
demostrada su eficiencia en recientes experiencias a través del que se conoce como aprendizaje en
movilidad o m-learning. El uso de las tecnologías para registrar imágenes y compartir ideas propicia un
modelo de trabajo en el aula basado en la producción colaborativa del conocimiento. Pensamos que la
creación de imágenes por parte del alumnado es indispensable tanto desde la docencia como desde la
investigación (Agra y Mesías, 2008; Hernández, 2006; Mckernan, 1999).
Con el fin de integrar las tecnologías en un planteamiento artístico fundamentado no solo en el hacer sino
en el pensar hemos focalizado el trabajo en los aspectos de temática social, transmitiendo un compromiso
a los docentes responsables de formar a las futuras generaciones. [--]
Subject
Publisher
Pamiela - Edarte
Published in
Edarte, Grupo de investigación (ed.) (2013). Investigar con jóvenes: ¿Qué sabemos de los jóvenes como productores de cultura visual? Pamplona: Pamiela – Edarte (UPNA/NUP)
Appears in Collections
Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons: Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Uma perspetiva sobre os jovens como produtores de cultura visual. O papel das tecnologias da visão na construção de noções e práticas em literacia visual
This paper discloses the research procedures led with young people, in the context of Arts and Education PhD program (University of Barcelona), at which I investigate about “the role of schools in the development and social ... -
Tutorial interactivo de Java 3D: modelado geométrico y modelado visual
Hualde Ibáñez, Javier (2005) Proyecto Fin de Carrera / Ikasketen Amaierako Proiektua -
Face features detection improvement for an automatic system of monitorization of visual attention in drivers
González Esain, Amaia (2007) Proyecto Fin de Carrera / Ikasketen Amaierako Proiektua