Tesis doctorales DCHE - GHZS Doktoretza tesiak
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Tesis doctorales DCHE - GHZS Doktoretza tesiak by Author "Belletich Ruiz, Olga"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Publication Open Access Music teacher motivation in Spanish primary education: a study based on the self-determination theory(2018) Ángel Alvarado, Rolando Alfredo; Wilhelmi, Miguel R.; Belletich Ruiz, Olga; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaIn this study, the aspiration is understanding music teachers’ autonomous motivation in didactical situations, identifying both supportive and frustrating factors. Specifically, the didactical situation is defined as the educational period of time when the teacher interacts with students in a teaching/learning context. Therefore, other educational agents could also take part in the didactical activity; for instance, the school community might take part in interdisciplinary educational projects. Self-Determination Theory (SDT) is used because it postulates that autonomous motivation implies a sense of will when making decisions during a task. Therefore, it is plausible that an individual with high autonomous motivation displays a self-determined behaviour. However, to achieve that end individuals require satisfying three basic psychological needs: autonomy, competence, and relatedness. The research is structured according to the Holistic Architecture for Music Education, which is understood as an interdisciplinary research approach that allows conducting empirical studies in the field of music education from a perspective linked to mixed research methods. Therefore, it provides theoretical and practical knowledge within teaching/learning situations because didactical activities are theoretically grounded, empirically contrasted, and could be repeatable. This research approach considers the construction of a research hypothesis that should be tested through an objective portrait. That is, quantitative and qualitative data are triangulated to construct the objective portrait, which is vital for testing the research hypothesis. This holistic research utilises a national sample from Spain. The research hypothesis of this doctoral thesis expresses that music teachers’ autonomous motivation is affected by external factors influencing teacher–student dyadic relationships. Specifically, teacher–student dyadic relationships are understood as didactical interactions between one teacher and learners during a teaching/learning situation. The relationship is thus the interaction between a teacher and students using the learning content as a connecting link. Therefore, external factors make reference to other educational agents, such as school community members, education policy, and so on. Finally, research results demonstrate that at least 11 factors affect music teachers’ autonomous motivation within didactical situations, allowing us to conclude that contextual factors affect dyadic relationships, to the point that they influence teachers’ beliefs. In view of the findings, this doctoral thesis will be able to suggest some practical guidelines for the improvement of the Spanish primary education system, specifically in the field of music education.Publication Embargo El trabajo basado en proyectos como método para la innovación educativa en Educación Infantil. Inventario científico de su pertinencia(2025) Remacha Irure, Ainhoa; Belletich Ruiz, Olga; Wilhelmi, Miguel R.; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakEl despliegue de procesos para la innovación educativa es una tendencia creciente impulsada desde las Administraciones educativas, desde las instituciones y desde los centros escolares. Así, los docentes introducen cambios en su gestión pedagógica. Sin embargo, este proceso carece en muchas ocasiones de herramientas para la evaluación procesual de proyectos de innovación educativa en las escuelas, desde criterios de pertinencia científica y de calidad. Esta tesis afronta esta ausencia de herramientas para el control e intervención fundamentada, así como para su posterior análisis y propuesta de mejora. La importancia y justificación del estudio se evidencia ya que, por el momento, no se ha conseguido diseñar ningún instrumento ni procedimiento que evalúe la calidad y la pertinencia de los proyectos de innovación educativa a partir de los criterios científicos, pedagógicos, didácticos y sistémicos. Tras un proceso reflexivo de análisis pedagógico y didáctico en la etapa de Educación Infantil, se desarrolla la implantación de un proyecto piloto diseñado ex profeso en un contexto escolar, mediante un “Trabajo basado en Proyectos (TBP)” y según la metodología de “Aprendizaje basado en Proyectos (ABP)”, en el que se testa una herramienta evaluativa. Este estudio tiene un doble objetivo: por un lado, busca aportar un marco teórico específico para el desarrollo de propuestas de evaluación de proyectos de innovación y, por otro lado, se diseña y valora una herramienta evaluativa en un contexto experimental durante seis cursos escolares (investigación empírica longitudinal), para que pueda ser aportada como herramienta de uso en instituciones educativas escolares. Como producto y propuesta, se aporta esta herramienta llamada: “Inventario Científico de la Calidad y Pertinencia (ICCP)”, la cual ha sido probada en su eficiencia y funcionalidad. La investigación se desarrolla desde el paradigma de la investigación-acción, basada en el método de diseño de la Ingeniería didáctica (ID), y bajo modelos de evaluación de planes y programas. Los resultados avalan la validez del ICCP como herramienta para determinar si un proyecto tiene calidad y pertinencia científica y educativa.