García Vivar, Cristina

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Job Title

Last Name

García Vivar

First Name

Cristina

person.page.departamento

Ciencias de la Salud

person.page.instituteName

ISC. Institute of Smart Cities

person.page.observainves

person.page.upna

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    The experience of hope in families of children and adolescents living with chronic illness: a thematic synthesis of qualitative studies
    (Wiley, 2019-11-25) Leite, Ana Carolina Andrade Biaggi; García Vivar, Cristina; Neris, Rhyquelle Rhibna; Alvarenga, Willyane de Andrade; Nascimento, Lucila; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Institute of Smart Cities - ISC
    Aim To synthesize qualitative studies on the experience of hope in families of children and adolescents living with chronic illness. Background Hope is multidimensional, dynamic, and varies according to experienced events, cultural environments and stage of life. The qualitative synthesis of the experience of hope in the paediatric population with chronic conditions is scarce. Design Thematic synthesis of qualitative studies. Data sources A systematic literature search in PubMed, CINAHL, LILACS, PsycINFO, Scopus, and Web of Science was performed supplemented by manual search strategies. Thirty-one studies from fifteen countries, published between 1981-2018, were included. Findings Findings were integrated into an analytical theme "FAMILY HOPE: KEEPING THE DAY-TO-DAY BALANCE", encompassing the following five descriptive themes: Uncertainty; Support; Information; Between "dark thoughts" and positive thoughts; and Hoping to go back to normality. Conclusion This thematic synthesis brings a new dimension of hope among families of children and adolescents living with chronic illness. "Family Hope" highlights the influence of the relationships between relatives and the chronically ill child in the balance of hope. It is recommended that health professionals use a family-focused approach to support these families. Impact Shifting the focus to a family dimension of hope is a promising pursuit that has the potential to inform future nursing practices to support the experiences of families living with chronic illness in the paediatric context. A better understanding of the role and characteristics of family hope will promote the development of more effective interventions for families to adapt to long-term paediatric conditions.
  • PublicationOpen Access
    Modelo de gestión para la investigación en enfermería: experiencia de la Universidad de Navarra
    (Conferencia Nacional de Decanos y Decanas de Enfermería, 2015) García Vivar, Cristina; Canga Armayor, Ana; López de Dicastillo Sáinz de Murieta, Olga; Pérez Díez del Corral, Mercedes; Rumeu Casares, Carmen; Saracibar Razquin, María Isabel; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Institute of Smart Cities - ISC
    Introducción. Las nuevas demandas universitarias están obligando a redefinir el modelo de gestión de la investigación en enfermería con el objeto de consolidar su calidad e impacto socio-sanitario. Objetivo. Presentar las estrategias utilizadas en la implantación de un modelo de gestión para el desarrollo de la investigación en enfermería en la Universidad de Navarra (UN). Metodología. Las cuatro fases de Marchette (simulación, individualista, unificada, equilibrio) son el marco para presentar el modelo de gestión llevado a cabo por la UN para potenciar la investigación en Enfermería. Resultados. Se describen las siguientes estrategias: organización de jornadas y reuniones sobre investigación; inversión en capacitación investigadora de los profesores; aprobación de las líneas de investigación como estructuras organizativas para el desarrollo del conocimiento en enfermería; creación de la Cátedra María Egea para la investigación; implantación del Plan Estratégico en investigación 2013-2018; aprobación del Programa de Doctorado en Ciencias de la Enfermería. Conclusiones. Existe la necesidad de adoptar y adaptar nuevas estructuras de gestión de la investigación que fomenten la creación de conocimiento disciplinar, el desarrollo de equipos de investigación competitivos, la interdisciplinariedad, el trabajo en equipo, y la formación de nuevos investigadores. Asimismo, estas estructuras deben dar respuesta a las nuevas demandas sociosanitarias, y promover la práctica clínica de enfermería de excelencia.