Pérez de Villarreal Zufiaurre, Maider
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Pérez de Villarreal Zufiaurre
First Name
Maider
person.page.departamento
Ciencias
person.page.instituteName
I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
Publication Open Access Reservas de la biosfera y modelos de conocimiento: ejemplo de aprendizaje significativo sostenible(Concilium, 2024-12-09) Pérez de Villarreal Zufiaurre, Maider; Ciencias; Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASIntroducción: el cambio climático acecha al equilibrio de la humanidad. Es preciso tomar parte en el siguiente dilema: continuar con las dinámicas productivas y consumistas que arriesgan el bienestar planetario, o desacelerar estas dinámicas proporcionando nuevos modelos productivos sostenibles que requieren de un cambio conceptual global que se nutra de modelos educativos que fomentan la concienciación ecológica. Metodología: el aprendizaje significativo sostenible busca promover situaciones de aprendizaje que perduren en el tiempo y se integren en la vida y experiencias del alumnado de manera significativa. Con este enfoque, se desarrolló una experiencia educativa en la que el alumnado construyó de manera conjunta un modelo de conocimiento basado en unidades didácticas (UD) sobre reservas de la biosfera de los 5 continentes. Resultados: para la evaluación, se empleó una rúbrica doble que analizaba tanto la defensa oral del proyecto como los distintos apartados de la UD y se analizaron reflexiones personales. Discusión: el aprendizaje significativo sostenible es una metodología adecuada para integrar el aprendizaje en contextos significativos para el alumnado y fomentar la conexión emocional con la protección de espacios naturales. Conclusiones: esta metodología educativa es apta para promover el cambio conceptual necesario para desarrollar sistemas productivos más sostenibles.Publication Open Access Knowledge models on biosphere reserves for visual and sustainable meaningful learning in pre-service teachers: quo vadis, visual pedagogies?(Brill, 2022) Pérez de Villarreal Zufiaurre, Maider; Scotton, Paolo; Ciencias; Zientziak; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakIt is undeniable that climate change has become one of the greatest global challenges facing humanity in the coming decades. Since the Earth Summit held in Rio de Janeiro in 1992, all climate summits have emphasized the importance of sustainability through commitments that set the framework for a low-emission development model. Education, as a training field for the rest of the professions, has the responsibility to promote sustainability and this would be feasible considering environmental education as the backbone of the rest of the subjects of the different educational stages. This article presents the visual methodology of knowledge modeling through the use of concept maps and the free software Cmap Tools (ihmc, Florida) as a possibility to promote environmental awareness and sustainability in teachers in training. In compliance with the 4th and 15th sdg s of the 2030 Agenda, the theme of “biosphere reserves” was selected. The intention was to develop conceptually transparent audiovisual teaching material which would enhance environmental education. This material can be used by any primary school anywhere in the world as an alternative to textbooks and as a proposal for motivation and meaningful learning for their future primary school students.Publication Open Access Knowledge models as meaningful and long life learning alternative for rare disease affected students(Science and Education Publishing, 2015) Pérez de Villarreal Zufiaurre, Maider; Cano Ibáñez, Noemí; González García, Fermín María; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaRare diseases (RDs) are considered all diseases affecting to less than or equal to 5 in 10.000 citizens, criteria followed by most European Countries. Since most RDs incur disabling conditions, a few patients seldom reach adult life or attend class regularly. However, there are some less serious conditions which are compatible with a better quality of life during childhood and youth and which allow students attend classes in a more regular way. During this period and in these cases, we suggest the possibility of using the software Cmap Tools in order to create knowledge models, so that RD affected students who may miss classes due to their health status, can reach their fellows and follow their teachers’ explanations without any particular curriculum adaptation. In the context of a natural science class addressing health and illnesses, we suggest the possibility of using concept maps and V diagrams as tools for getting meaningful and long life learning. Once they learn the basis for creating basic concept maps, RD affected students and their mates may learn some of the symptoms, difficulties of diagnostic, treatment possibilities, foundations and research groups of the most common RDs held in Navarra (Spain), through concept maps. We show an educative intervention in a primary school in Navarra in which one of the students is affected by Treacher Collins and through the presentation of her disease, the rest of the students will get to know the characteristics of this particular disease and will make them be more empathic with her and her immediate reality, making RDs sound less rare. In the other side, by means of this teaching-learning process, RD affected students feel the main characters and also more valuable for society, which increases their self-esteem. By promoting this type of activities, teachers will manage a creative tool which help them in both emotional and professional aspects, since they do not have to adapt the curriculum to a particular student because Knowledge models allow the continuation of the learning process. Finally, the use of Cmap Tools provides items to measure what students knew previously about a particular topic and also helps them appreciate how their cognitive structure has changed and developed regarding their previous knowledge, stimulating a meaningful and long life learning and avoiding conceptual misconceptions.Publication Open Access Sustainable meaningful learning through the tree of knowledge: a teaching project for Nepal(Historia de los Sistemas Informativos (HISIN), 2024-08-26) Pérez de Villarreal Zufiaurre, Maider; Ciencias; Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASLa crisis climática y la justicia social se encuentran en el foco de la Agenda 2030 de la UNESCO, que presenta 17 ODS (Objetivos de Desarrollo Sostenible) como hoja de ruta para la preservación del planeta. Desde el ámbito educativo se puede favorecer su consecución mediante el diseño de proyectos educativos que fomenten el aprendizaje significativo sostenible (ASS) de la mano del aprendizaje por justicia social (AJS). En este contexto, en 2021-22 se desarrolló una práctica docente innovadora empleando reservas de la biosfera de Nepal, en la que el alumnado del Programa Internacional del Grado de Maestro en Educación Primaria diseñó material didáctico para ofrecérselo a escuelas de primaria de Nepal, cercanas a la reserva de la biosfera seleccionada. Metodología: El alumnado construyó modelos de conocimiento basados en mapas conceptuales sobre la reserva de la biosfera seleccionada creando unidades didácticas con actividades dirigidas al alumnado de Nepal. También se diseñó un árbol del conocimiento que resumía el proyecto conjunto como herramienta metacognitiva propia del aprendizaje significativo sostenible. Resultados: Para la evaluación, se empleó una rúbrica doble que analizaba tanto la defensa oral del proyecto como los distintos apartados de la UD y se analizaron reflexiones personales, así como los resultados de aprendizaje y la motivación. Discusión: Esta metodología y el uso de herramientas metacognitivas permite mantener la motivación del alumnado y realizar un ejercicio de autorregulación, apropiado para su futuro desempeño profesional. Conclusiones: El aprendizaje significativo sostenible junto con el aprendizaje por justicia social y las herramientas didácticas que se utilizaron son metodologías muy válidas para estimular la cooperación internacional y fomentar un aprendizaje significativo, autónomo, motivador y sostenible.