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Gabari Gambarte, María Inés

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Gabari Gambarte

First Name

María Inés

person.page.departamento

Ciencias humanas y de la educación

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I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research

ORCID

0000-0002-1226-8819

person.page.upna

107

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  • PublicationOpen Access
    Associated factors with resilience and burnout: a cross-sectional study in a teaching group in Spain
    (Universidad de Oviedo, 2020) Vicente de Vera García, María Inmaculada; Gabari Gambarte, María Inés; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    El profesorado es especialmente vulnerable a desarrollar burnout. La resiliencia es la capacidad de las personas para sobreponerse ante las dificultades de la vida. El objeto del estudio consistió en establecer relaciones entre las percepciones de burnout y resiliencia en el colectivo encuestado. Fue un estudio transversal, descriptivo y correlacional, que respondió a una muestra aleatoria simple de 1268 docentes en el año académico 2017/2018, a través de la participación voluntaria y anónima. Para la evaluación del burnout se empleó la adaptación al castellano del (MBI-GS) de Salanova, Schaufeli, Llorens, Peiró and Grau (2000). La resiliencia se midió mediante el Cuestionario de Evaluación de Resiliencia de Serrano-Martínez (2010). Se hallaron altos puntajes en la dimensión eficacia personal/profesional que sugieren una autoevaluación positiva del trabajo por parte del profesorado, y su influencia como factor protector contra la sensación de estar quemado, solo 2.40% con alto agotamiento y cinismo y bajo puntaje de eficacia. Los resultados mostraron bajo índice de burnout y nivel medio en resiliencia. Se concluyó que la resiliencia disminuye la vulnerabilidad al burnout. Además, las características personales y la resiliencia de los docentes actuaron como variables moduladoras frente al síndrome del burnout.
  • PublicationOpen Access
    Relationships between the dimensions of resilience and burnout in primary school teachers
    (T&K Academic, 2019) Vicente de Vera García, María Inmaculada; Gabari Gambarte, María Inés; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    Education professionals are very prone to burnout. Faced with this psychosocial risk, resilience is advocated as a human condition to remake itself in the face of difficulties. The objective of the study was to analyze the relationships between perceptions of burnout and resilience in a sample of 334 teachers from 35 public Primary School Education centers. The accepting sample was composed of 334 teachers (26.34% of the invited sample). It was a cross-sectional, descriptive and correlational study, which responded to a simple random sampling of 1268 teachers in the 2017/2018 academic year, through voluntary and anonymous participation. The instruments used were the Spanish versions of the Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS) and Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Positive relationships were found between emotional fatigue/exhaustion and depersonalization/cynicism and low levels of resilience, as well as between personal fulfillment/effectiveness and high levels of personal competence, confidence in one's intuition and positive acceptance of change, dimensions typical of the resilient response. The importance of promoting resilient coping strategies such as positivism, tolerance to frustration, locus of internal control and self-efficacy, which act as dimensions of protection against exhaustion, negative dimension of burnout, emerges.
  • PublicationOpen Access
    Potential of teacher resilience before educational changes
    (2019) Vicente de Vera García, María Inmaculada; Gabari Gambarte, María Inés; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    The teacher's task imposes physical, mental, emotional and relational demands that in interaction with individual resources can negatively impact their health and well-being. The phenomenon of resilience is particularly important in the educational process because, after the family, the school is a key environment for acquiring the necessary skills to get ahead thanks to the ability of people to overcome the difficulties of life. The purpose of this study is to establish relationships between the perceptions of burnout and resilience in the participating teachers. It is a descriptive study carried out with the voluntary participation of a sample of teachers from the high school teachers Institutes of the Province of Huesca. Initially, 1268 teachers are invited, of which 334 responses are received. The statistical analysis involves a descriptive part and another with correlational and factorial study of the questionnaire. The results confirm that the personal characteristics and resilience of the person act as modulating variables against the burnout syndrome.
  • PublicationOpen Access
    Burnout y factores de resiliencia en docentes de educación secundaria
    (Hipatia Press, 2019) Vicente de Vera García, María Inmaculada; Gabari Gambarte, María Inés; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    La tarea del docente impone demandas físicas, mentales, emocionales y relacionales que, en interacción con los recursos individuales, pueden impactar negativamente en su salud y bienestar. La resiliencia en educación es la capacidad de resistir, es el ejercicio de la fortaleza para afrontar todos los avatares de la vida personal, familiar, profesional y social. Mediante estudio empírico, se establecen relaciones entre las percepciones de burnout y resiliencia medidos en los participantes. La muestra invitada está compuesta por profesorado de Educación Secundaria (N=1.268) de los veinticuatro Institutos de la provincia de Huesca (España) pertenecientes a la red pública de enseñanza en el curso 2014/15. Mediante participación voluntaria, se conforma la muestra definitiva con n=167 docentes (13.17%). Para la medida del burnout se emplea la adaptación al castellano del (MBI-GS) de Salanova, Schaufeli, Llorens, Peiró y Grau (2000). La resiliencia se evalúa mediante el Cuestionario de Evaluación de Resiliencia de Serrano Martínez (2010). Los resultados identifican 1,20% sujetos con burnout y 13.17% con resiliencia. Se concluye que la resiliencia disminuye la vulnerabilidad al burnout. Se identifican variables como el positivismo, las estrategias de afrontamiento constructivas, la tolerancia a la frustración, el locus de control interno y la autoeficacia, como factores de protección frente al síndrome.