Luquin Urtasun, María
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Luquin Urtasun
First Name
María
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
person.page.instituteName
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access “That’s wrong. It is pronounced /æŋˈzaɪətɪ/”: corrective feedback, foreign language anxiety and pronunciation development(2017) Luquin Urtasun, María; Roothooft, Hanne; Facultad de Ciencias Humanas y Sociales; Giza eta Gizarte Zientzien FakultateaAlthough there is a well-documented body of research on what type of corrective feedback (CF) works best for students’ EFL development, little is known about the individual differences that may interfere in such corrections and hence, in their EFL acquisition. The study reported in this paper aims to investigate the extent to which students with high and low foreign language anxiety (FLA) benefit from recasts and metalinguistic feedback on the pronunciation of the past tense morpheme (-ed) and how they respond to the feedback. To this purpose, 30 twelve-year-old Spanish students of English (A2+ level) at a secondary school were divided into six high- and low-anxiety groups according to scores they obtained in an abbreviated version of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS). Then, in a pre- and post-experimental design, recasts were administered to two high- and low-anxiety groups during the treatment sessions, metalinguistic feedback was provided to two other high- and lowanxiety groups, and the high- and low-anxiety control group did not receive any feedback for their errors. The findings showed that corrective feedback has a positive effect on the learners’ pronunciation of the –ed. Particularly, the results seem to make a case for the effectiveness of recasts for correcting pronunciation and for increasing the rate of repair. Regarding FLA, although there are clear trends that insinuate an impact on the students’ performance, the role of anxiety on error correction and on the students’ responses could not be statistically identified in this analysis. These findings suggest that pronunciation-focused recasts might be particularly effective for anxious and non-anxious students’ FL pronunciation development. In addition, it is advised that an EFL pedagogy that is mindful not only of the type of corrective feedback, but also of the students’ degree of anxiety may have a beneficial effect on their foreign language acquisitionPublication Unknown The effects of oral corrective feedback and language anxiety on pronunciation development(Universidad de Sevilla, 2019) Luquin Urtasun, María; Roothooft, Hanne; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakSi bien una gran cantidad de estudios han demostrado que la retroalimentación correctiva oral (RC) es efectiva para la adquisición de la gramática en un idioma extranjero, muy pocos se han centrado en el impacto de la RC en el desarrollo de la pronunciación. Además, escasea la investigación de RC que tenga en cuenta las diferencias individuales, como la ansiedad en el aprendizaje de una lengua extranjera. Por lo tanto, el presente estudio investigó los efectos de las reformulaciones y la retroalimentación metalingüística sobre la pronunciación de la terminación de pasado -ed, comparando 30 estudiantes de ansiedad alta y baja con un nivel A2 + de inglés en una escuela secundaria de España. Un diseño pretest/post-test consistente en una lectura en voz alta y una narración fue llevado a cabo con un grupo de reformulación (n=10), un grupo de retroalimentación metalingüística (n=10) y un grupo de control (n=10). Cada uno de los tres grupos fue subdividido en un grupo de ansiedad alta (n = 5) y otro de ansiedad baja (n = 5). Se encontraron diferencias significativas entre el grupo de reformulación y el grupo de control, lo cual confirma investigación previa que demuestra que las reformulaciones son beneficiosas para el desarrollo de la pronunciación. Sin embargo, a pesar de ciertas indicaciones de que los estudiantes con ansiedad baja se beneficiaron más de la RC, y los estudiantes con ansiedad elevada parecieron beneficiarse especialmente de las reformulaciones, no se pudieron identificar diferencias significativas entre los grupos de ansiedad en este estudio.