Echeverría Obanos, Andrés

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Job Title

Last Name

Echeverría Obanos

First Name

Andrés

person.page.departamento

Ciencias del Medio Natural

person.page.instituteName

person.page.observainves

person.page.upna

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Learning plant biodiversity in nature: the use of the citizen–science platform iNaturalist as a collaborative tool in secondary education
    (MDPI, 2021) Echeverría Obanos, Andrés; Ariz Arnedo, Idoia; Moreno Echeverría, Judit; Peralta de Andrés, Francisco Javier; González García, Esther; Zientziak; Institute for Multidisciplinary Research in Applied Biology - IMAB; Ciencias; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua, CENEDUCA3/2019
    Biodiversity is a concept of great scientific interest and social value studied in different subjects of the secondary education curriculum. Citizen–science programs may contribute to increasing the engagement of students when studying biodiversity. This work aimed to explore the use of the citizen–science platform iNaturalist as a complement of the elaboration of herbaria in an outdoor activity for 4th course 16-year-old students in the Basaula Reserve. The platform iNaturalist was chosen for its suitability to develop collaborative projects in an educational context. The Basaula project was created and 122 students were trained to record plant species in an outdoor activity. A total of 32 species were recorded, among them the most abundant were beech (Fagus sylvatica) and holm oak (Quercus ilex). The students positively evaluated their experience, highlighting its adequacy to record biodiversity data and make a virtual herbarium. Students valued the innovative character of iNaturalist and its usefulness for research but also the opportunity to integrate mobile devices in school education. We concluded that iNaturalist is a valuable tool to carry out collaborative projects dealing with biodiversity in secondary education.
  • PublicationOpen Access
    La biodiversidad en el currículo de educación secundaria: nuevas herramientas colaborativas abiertas para la captura de datos
    (2016) Echeverría Obanos, Andrés; González García, Esther; Peralta de Andrés, Francisco Javier; Facultad de Ciencias Humanas y Sociales; Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatea
    La biodiversidad es un concepto de gran interés social que se trata en distintas materias del curriculum de la educación secundaria. En la actualidad, el desarrollo de herramientas colaborativas abiertas abre nuevas posibilidades para el estudio de la biodiversidad. El objetivo del presente trabajo es explorar el uso de las distintas aplicaciones disponibles para tratar la biodiversidad en el marco de la educación secundaria. Para ello se revisaron las diferentes herramientas móviles y sitios web existentes eligiendo la app móvil iNaturalist como la más adecuada a los objetivos del proyecto. Se generó un protocolo para creación de proyectos para la captura de datos de biodiversidad en secundaria. Por último, se realizó y evaluó una experiencia de este tipo en una práctica de campo de un grupo de 4º de ESO del centro Nuestra Señora del Puy en la localidad de Estella (Navarra), obteniendo una buena participación (83 % del total), con 2,17 observaciones de media por cada alumno, identificando un total de 8 especies diferentes. La valoración de dicha actividad práctica por parte de los alumnos fue positiva (6.96 puntos sobre 10), los cuales determinaron una notable adecuación de iNaturalist para la realización de proyectos de este tipo (8.45 puntos sobre 10), destacando como características más remarcables de la misma: la innovación, la adecuación a la investigación e la interacción entre usuarios.