Sánchez Capdequí, Celso

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Sánchez Capdequí

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Celso

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Sociología y Trabajo Social

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I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research

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  • PublicationOpen Access
    Trauma y articulación del mundo
    (Tirant Humanidades, 2024) Sánchez Capdequí, Celso; Echeverría Esparza, Pablo; Sociología y Trabajo Social; Soziologia eta Gizarte Lana; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    De un tiempo a esta parte se ha extendido en la opinión pública global la sensación de que la vulnerabilidad de la condición humana ha vuelto al centro del debate social. En un periodo en el que se consolidaba cierta recuperación económica tras la crisis de deuda del año 2008, la atmósfera social se oscurece nuevamente al vivir con un enorme grado de inmediatez la experiencia siempre cercana de lo inexorable. En un ambiente similar a este, aunque con casuísticas distintas. hace un siglo surgió la filosofía existencial centrada en la finitud humana. Las dos guerras mundiales de principios del siglo XX alentaron la proximidad de la fatalidad última en la vida humana. El pensamiento filosófico hizo suya la cercanía de una situación límite (y limitan te) que la filosofía ilustrada del progreso había adormecido en un trance histórico de esperanzas científicas liberadoras.
  • PublicationOpen Access
    Variedades de transcendencia y los perímetros de creatividad
    (Los libros de la Catarata, 2022) Beriain Rázquin, Josetxo; Sánchez Capdequí, Celso; Sociología y Trabajo Social; Soziologia eta Gizarte Lana; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    En este momento, la sociedad se hunde en conflictos particularistas y en experiencias de singularidad individual en las que los compromisos planetarios se ignoran o, sencillamente, se apartan de la agenda social. La complejidad de acuerdos transnacionales, la necesidad de tiempos de largo recorrido, la depuración cognitiva y reflexiva ajena a la espontaneidad turbia de las redes sociales, en definitiva, la lucidez con respecto a trascendencias cuyo perímetro excede los marcos locales de la experiencia, reclaman la creación de universalismos concretos. Alejados de los universalismos etnocéntricos que fueron igualmente producto de la inventiva humana, aquellos exigen una generalización de los valores de los que hablaba Talcott Parsons, es decir, esfuerzos de entendimiento y acercamiento simbólico que desborden la inmediatez de los calambrazos afectivos de escaso recorrido y generen espacios de encuentro en ámbitos de lo universal. Al mismo tiempo, exigen experiencias de autotrascendencia simbólica en la que los actores proyecten modelos utópicos de sociedad que iluminen propuestas alternativas a la realidad existente. Las trascendencias grandes e intermedias quedan pendientes de ser transitadas por la creatividad contemporánea. No en vano, el origen de los problemas actuales radica en que un tipo de trascendencia prevalece moldeando el tipo de creatividad a costa de ocultar otros planos de relevancia y desatendiéndolos como si no existieran. El tratamiento de estos requiere la recuperación de facultades, narrativas y recursos expresivos que escapan a la inmediatez episódica que en nuestra sociedad lo abarca todo.
  • PublicationOpen Access
    Sociological genealogy of a non-teleological concept of evolution
    (Frontiers Media, 2024) Beriain Rázquin, Josetxo; Gil Gimeno, Francisco Javier; Sánchez Capdequí, Celso; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    The aim of this article is to carry out a sociological-conceptual genealogy of the evolutionist perspective (non-teleological) of approaching social reality. While during the first phases of modernity, a teleological and progressive conception of evolution was imposed, clearly manifested in the proposals of Auguste Comte or Herbert Spencer, in the last decades important bifurcations, processes, and developments have emerged that question the linearity and the finalist character of these positions. We consider that these approaches are closer to the nature of change and social phenomena, so it seems important to us to analyze some of the most outstanding contributions—in the form of sociological genealogy, as we have already mentioned—that have developed this perspective. In order to carry out our task, we have organized four sections: In the first, we make a critique of the sociological evolutionism represented by Comte, Spencer, and Parsons, focusing on the limits of their proposals and the blind spots associated with them. Second, we will analyze the anti-teleological cognitive approaches of Donald and the importance they attach to cultural transmission as a key element for understanding the evolution of both cognition and human societies. In a third moment, we will analyze the coexistence in Weber’s work between the dynamics of ‘disenchantment’ and ‘re-enchantment’ of the world in modern societies, understood as the two sides of the same coin that are in constant dynamic tension and that break with the evolutionary vision that goes from magic through religion to science, or from belief to knowledge. In a fourth moment, we analyze the relevance of approaches focused on what we have called ‘multiple evolutions’ (plural) that collide with each other—the conflicting simultaneity of the non-simultaneous—of their rhythms and directions, inspired by the works of Knöbl, Koselleck, Luhmann, Rosa, Eisenstadt, Abbott, and Zerubavel, which pave the way for the construction of a non-teleological approach to evolution.
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    Echoes of transcendence in a secular age
    (ACAD Organisation, 2022) Sánchez Capdequí, Celso; Gil Gimeno, Francisco Javier; Sociología y Trabajo Social; Soziologia eta Gizarte Lana; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    This paper analyses transcendence in the secular age. In its origins, secular knowledge based on the model of the natural sciences seemed to have won the battle against religion and myth. This kind of all-knowing knowledge can be translated into physical or mathematical terms. In this scenario, the part of reality that cannot be translated into that language simply disappears. This is the case of transcendence understood as the basis of knowledge of the other-wordly (religion, myth, etc.). Modernity is identified with immanence, there is nothing beyond its limits. Recently, however, transcendence has returned to the public debate. It has abandoned its last religious form and adopted other forms such as the moral and the semiotic. This transformation in transcendence makes possible the construction of a field of analysis in which religions and cultures can recognize difference and put themselves in the place of others. In this transcendence there is no longer God alone, only the possibility of exploring and shaping different ways of being in the world.
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    The hegemonic character of techno-functional neo-immanentism and its relationship with culture wars
    (MDPI, 2023) Sánchez Capdequí, Celso; Gil Gimeno, Francisco Javier; Echeverría Esparza, Pablo; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    This paper analyzes the social processes that have led to the consolidation of a technocratic secular order and the type of cultural struggle that has made this possible. To this end, it first proposes a reconstruction of the technocratic consciousness in the course of the secularization process that culminates in the technological determinism or technological solutionism of the social present; then, the analysis focuses on the neo-immanentist tendency of techno-functionalism, in which the secular context and the text of secularization become one and deplete a social explanation; thirdly, it reflects on and deals with the open nature of secular life, in which context does not determine social texts (inter-actions) and opens the way to the existence of different life options that compete with each other and even turn on—rebel against—institutional design. This reflection, then, focuses on the specific features of the culture wars in Western Judeo-Christian culture and its globalizing tendency. Finally, the document closes with a conclusion that analyzes the road travelled and introduces the new challenges arising from the arguments presented.
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    El desafío de la trascendencia en tiempos de creatividad
    (Federación Española de Sociología, 2021) Sánchez Capdequí, Celso; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    El trabajo analiza el significado de la creatividad en nuestra sociedad. Ofrece varios enfoques que parten de la sociología y detiene su atención en la trascendencia, aspecto que ha pasado desapercibido en éstos.
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    The persistence of sacrifice as self-sacrifice and its contemporary embodiment in the 9/11 rescuers and COVID-19 healthcare professionals
    (MDPI, 2021) Gil Gimeno, Francisco Javier; Sánchez Capdequí, Celso; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
    The aim of this paper is to analyze the persistence of sacrifice as self-sacrifice in contemporary societies. In order to reach this goal, firstly, we discuss how in the Axial Age (800-200 B.C.E.) an understanding of sacrifice as ritual worship or a ritual practice that involves the immolation of a victim became less prevalent and a new understanding of sacrifice emerges. This new notion of sacrifice focuses on individual relinquishment and gift exchange, that is, on a person sacrificing or relinquishing him/herself as a gift that is given in an exchange relationship for protecting a greater good (a god, a community, a person, a nation, and so on). Secondly, we analyze how this new sacrifice formula had an important impact on the understanding of sacrifice. Most notably, it led people to conceptualize sacrifice as a project or as something that persons could intentionally embrace. Thirdly, and as a result of the previous processes, we attend to the secularization of sacrifice, not in the sense of a de-sacralization of this phenomenon but in the way of sacralization of the mundane realm and mundane things, such as intentional self-sacrificial acts, in social contexts where there is religious pluralism. Insight into how the notion of sacrifice is secularized is found throughout the classic works of Marcel Mauss and Georg Simmel, and these works are discussed in section three. Fourthly, we study the sacredness of the person as a clear type of secular religiosity that develops self-sacrificial forms. Two of these self-sacrificial forms are the actions of 9/11 rescuers and COVID-19 healthcare professionals. A short analysis of both will serve us to illustrate how self-sacrifice is embodied in contemporary societies.
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    El malestar de la descivilización: creatividad como principio de realidad
    (Federación Española de Sociología, 2021) Sánchez Capdequí, Celso; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    El objetivo de este trabajo pretende insistir en las luces y las sombras de la creatividad en las sociedades tardomodernas. Hoy es el núcleo de la normalidad social. La creatividad es el nuevo principio de realidad. Su emergencia se explica a través de la victoria de Eros sobre Prometeo, como ya sugirió Marcuse contra Freud. Sin embargo, actualmente es el origen del nuevo malestar cultural. Si en la modernidad victoriana el dominio de Prometeo sobre Eros fue la causa del malestar, hoy Eros erosiona la necesidad de entendimiento social. En el nuevo malestar Eros es la personificación de una creatividad parcial que sólo busca emociones apoyada en el lenguaje algorítmico de las tecnologías digitales. En su dominio oculta otras posibilidades creativas como, por ejemplo, la deliberación racional o la experiencia utópica. El problema de descivilización aparece en el horizonte debido a la proliferación de identidades defensivas y la desaparición del otro en la vida social. Ante este desafío sólo una creatividad integral garantiza la posibilidad de producir afectos, pero también leyes, normas e identificaciones inclusivas.
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    El símbolo: ese desafío que no cesa. La filosofía hermenéutica de Andrés Ortiz-Osés
    (Editorial San Esteban, 2022) Sánchez Capdequí, Celso; Gil Gimeno, Francisco Javier; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    La filosofía hermenéutica de Andrés Ortiz-Osés ha dejado una huella de calado en el panorama intelectual nacional e internacional. Su trabajo profundizó en las desventuras del símbolo en un entorno cultural que tiende a incidir en los antagonismos y que, por ende, olvida y reprime dimensiones de la realidad que no se someten al pensamiento binario. Si la herencia occidental de la filosofía clásica apuesta por la búsqueda de la verdad, siempre Una y Excluyente, la hermenéutica de Ortiz-Osés explora los trazos del sentido en el intento de la integrar la realidad toda y varia sin dejar a nada ni a nadie fuera de su red implicativa. El símbolo es el hogar lingüístico del hombre en el que perduran los planos del significado, de la comunicación y de lo innombrable. Todo está en él sin que sus miembros se unifiquen y sin desvincularse por completo. Sin embargo, la modernidad burguesa hace peligrar esa red simbólica por el predominio del entendimiento abstracto frente a la multiplicidad sensorial. Por otra parte, en la modernidad tardía es la reacción compensatoria de Eros la que hace estallar y celebrar la fragmentación sensorial sin noticia de articulaciones narrativas tendentes a lo universal.
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    Creativity, transcendence, and social constellations
    (SAGE, 2023-08-13) Sánchez Capdequí, Celso; Beriain Rázquin, Josetxo; Sociología y Trabajo Social; Soziologia eta Gizarte Lana; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    Como sucede en la propia noción de creatividad social que se presenta objetivada en diferentes figuras a lo largo del tiempo, de la misma manera los tipos de trascendencia -como condición de posibilidad de la creatividad- cambian a lo largo del tiempo. Vamos a analizar cuatro constelaciones socio-históricas del binomio creatividad-trascendencia: La primera de ellas es la representada por una estructura mítico-ritual encarnada por el Homo Sapiens en las culturas primitivas; la segunda de ellas es la que surge hace 500 a.C. con la "revolución axial" en China, India, Irán, Palestina y Grecia apoyada por nuevos portadores de acción creativa; la tercera de ellas se configura al inicio de la modernidad en el siglo XVIII, con la Reforma Protestante e inmediatamente después con la Ilustración y el Romanticismo, apoyados por nuevos portadores de acción creativa; la cuarta constelación de creatividad-trascendencia emerge en la actualidad con la convergencia de tecnologías -nanotecnología, biotecnología, Big Data e Inteligencia Artificial- donde se altera el sentido de la naturaleza humana como vector dentro de una colectividad cognitiva híbrida formada por humanos y cosas.