González García, Esther
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González García
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Esther
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Ciencias
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IMAB. Research Institute for Multidisciplinary Applied Biology
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Publication Open Access Proyecto río Arga: ciencia ciudadana, biodiversidad & educación(2022) González García, Esther; Peralta de Andrés, Francisco Javier; Ciencias; Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua, CENEDUCA3-2019El objetivo del proyecto ARGA, desarrollado en la plataforma iNaturalist (https://www.inaturalist.org/projects/arga), es reunir observaciones de las especies presentes en el río Arga a su paso por la Cuenca de Pamplona. Cualquier persona puede participar, aunque en su creación se ha pensado en su utilización principalmente por estudiantes de Enseñanza Secundaria. Este proyecto se lleva a cabo en colaboración con la Mancomunidad de la Comarca de Pamplona a través del programa Mancoeduca, que ofrece actividades de educación ambiental dirigidas a centros de educación secundaria en el entorno del río Arga.Publication Open Access Estudio de prospectiva, análisis y propuesta de participación y colaboración de la Administración Foral de Navarra con las redes, plataformas e iniciativas de ciencia ciudadana(2016) González García, Esther; Peralta de Andrés, Francisco Javier; Imbert Rodríguez, Bosco; Ciencias del Medio Natural; Natura Ingurunearen ZientziakEl objetivo de este trabajo es analizar las redes y plataformas de ciencia ciudadana existentes con el fin de realizar una propuesta para su implementación en Navarra por parte de la Administración Ambiental; para ello se revisa cómo abordan otras administraciones la ciencia ciudadana a distintos niveles y las posibles formas de participación o colaboración de la Administración.Publication Open Access Learning plant biodiversity in nature: the use of the citizen–science platform iNaturalist as a collaborative tool in secondary education(MDPI, 2021) Echeverría Obanos, Andrés; Ariz Arnedo, Idoia; Moreno Echeverría, Judit; Peralta de Andrés, Francisco Javier; González García, Esther; Zientziak; Institute for Multidisciplinary Research in Applied Biology - IMAB; Ciencias; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua, CENEDUCA3/2019Biodiversity is a concept of great scientific interest and social value studied in different subjects of the secondary education curriculum. Citizen–science programs may contribute to increasing the engagement of students when studying biodiversity. This work aimed to explore the use of the citizen–science platform iNaturalist as a complement of the elaboration of herbaria in an outdoor activity for 4th course 16-year-old students in the Basaula Reserve. The platform iNaturalist was chosen for its suitability to develop collaborative projects in an educational context. The Basaula project was created and 122 students were trained to record plant species in an outdoor activity. A total of 32 species were recorded, among them the most abundant were beech (Fagus sylvatica) and holm oak (Quercus ilex). The students positively evaluated their experience, highlighting its adequacy to record biodiversity data and make a virtual herbarium. Students valued the innovative character of iNaturalist and its usefulness for research but also the opportunity to integrate mobile devices in school education. We concluded that iNaturalist is a valuable tool to carry out collaborative projects dealing with biodiversity in secondary education.Publication Open Access Unlocking nature's drought resilience: a focus on the parsimonious root phenotype and specialised root metabolism in wild Medicago populations(Springer Nature, 2024-10-28) Calleja Satrustegui, Aitziber; Echeverría Obanos, Andrés; Ariz Arnedo, Idoia; Peralta de Andrés, Francisco Javier; González García, Esther; Ciencias; Zientziak; Institute for Multidisciplinary Research in Applied Biology - IMAB; Unviersidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaBackground and aims: crop wild relatives, exposed to strong natural selection, exhibit effective tolerance traits against stresses. While an aggressive root proliferation phenotype has long been considered advantageous for a range of stresses, it appears to be counterproductive under drought due to its high metabolic cost. Recently, a parsimonious root phenotype, metabolically more efficient, has been suggested to be better adapted to semiarid environments, although it is not clear that this phenotype is a trait exhibited by crop wild relatives. Methods: firstly, we analysed the root phenotype and carbon metabolism in four Medicago crop wild relatives adapted to a semiarid environment and compared them with the cultivated M. truncatula Jemalong (A17). Secondly, we exposed the cultivated (probably the least adapted genotype to aridity) and the wild (the most common one in arid zones) M. truncatula genotypes to water deficit. The carbon metabolism response in different parts of their roots was analysed. Results: a reduced carbon investment per unit of root length was a common trait in the four wild genotypes, indicative of an evolution towards a parsimonious root phenotype. During the water deficit experiment, the wild M. truncatula showed higher tolerance to drought, along with a superior ability of its taproot to partition sucrose and enhanced capacity of its fibrous roots to maintain sugar homeostasis. Conclusion: a parsimonious root phenotype and the spatial specialization of root carbon metabolism represent two important drought tolerance traits. This work provides relevant findings to understand the response of Medicago species roots to water deficit.Publication Open Access iNaturalist Arga: acercándonos a la biodiversidad de los ríos urbanos para aprender a cuidarlos(Fundación Conama, 2021) González García, Esther; Peralta de Andrés, Francisco Javier; García, Mar; Alzueta, José; Fernández Escalada, Manuel; Marzo Pérez, Asier; Aliende, Andrea; Miguel, Jon; Alvira Guallart, María Aránzazu; Ciencias; Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua, CENEDUCA3-2019La biodiversidad es un concepto que forma parte del currículo de la educación secundaria. Las herramientas TIC (Tecnologías de la Información y la Comunicación) colaborativas abiertas disponibles ofrecen nuevas posibilidades para el ampliar el conocimiento sobre biodiversidad de los estudiantes de secundaria y futuros ciudadanos. Este estudio utiliza la plataforma de ciencia ciudadana iNaturalist como herramienta de utilidad en el currículo sobre biodiversidad incluido en la educación secundaria obligatoria. En este contexto, se ha creado un proyecto en esta plataforma centrado en el río Arga que atraviesa la ciudad de Pamplona: https://www.inaturalist.org/projects/arga. El proyecto implica a centros de educación secundaria, formación profesional y educación ambiental para realizar observaciones sobre biodiversidad en el entorno dicho río. Su objetivo es mejorar el conocimiento de los estudiantes de educación secundaria del concepto biodiversidad así como del río, además de poner en valor este ecosistema fluvial en un entorno urbano en las futuras generaciones. El proyecto fue puesto en marcha en el curso 2019-2020 e incorpora 468 observaciones de 213 especies aportadas por 39 observadores y 140 identificadores han colaborado en su validación. Aunque la participación en ese curso fue limitada a un centro educativo como consecuencia de la pandemia COVID, esta experiencia ha servido como modelo para el futuro desarrollo del proyecto. En el curso 2020-2021 se vuelve a poner en marcha el proyecto ARGA con el objetivo de establecerse como una herramienta de referencia para la comunidad educativa y de conectar el sector educativo con la sociedad en torno al concepto biodiversidad para destacar su importancia en la calidad ambiental en medios urbanos.