Cuevas Lara, César
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Cuevas Lara
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César
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Ciencias de la Salud
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Publication Open Access Prevention of functional decline through gamified interventions in hospitalized older adults(2021) Cuevas Lara, César; Martínez Velilla, Nicolás; López Sáez de Asteasu, Mikel; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakLa presente tesis doctoral gira en torno a los efectos de programas de intervenciones gamificadas sobre la capacidad funcional en personas mayores hospitalizadas. La hospitalización es un proceso que conduce al desarrollo de discapacidad en las personas mayores. La discapacidad asociada a la hospitalización está inducida principalmente por la reducción de la actividad física y los frecuentes episodios de reposo en cama durante este proceso de restablecimiento de la salud. Las intervenciones gamificadas pueden ser una estrategia novedosa y efectiva para prevenir el deterioro funcional asociado a la hospitalización en los pacientes mayores. Esta tesis doctoral se basa en tres estudios científicos que han sido publicados en revistas científicas internacionales. En el primer estudio (Capítulo 1) nuestro objetivo fue evaluar la evidencia existente sobre la efectividad de intervenciones basadas en el juego en parámetros de salud (capacidad funcional, calidad de vida, etc.) de personas mayores hospitalizados. En el segundo estudio (Capítulo 2), el objetivo principal fue detallar la validación de un sistema piloto de intervención multidominio (entrenamiento físico y cognitivo) basado en tecnologías de gamificación para mejorar la capacidad funcional de los pacientes mayores hospitalizados. En el último estudio (Capítulo 3) analizamos los efectos de diferentes modalidades de programas de intervención gamificados sobre la capacidad funcional en personas mayores hospitalizadas en una Unidad Geriátrica de Agudos.Publication Open Access Effects of game-based interventions on functional capacity in acutely hospitalised older adults: results of an open-label non-randomised clinical trial(Oxford University Press, 2022-01-23) Cuevas Lara, César; López Sáez de Asteasu, Mikel; Ramírez Vélez, Robinson; Izquierdo Redín, Mikel; Zambom Ferraresi, Fabíola; Antoñanzas Valencia, Cristina; Galbete Jiménez, Arkaitz; Zambom Ferraresi, Fabrício; Martínez Velilla, Nicolás; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta Matematika; Gobierno de Navarra / Nafarroako GobernuaBackground: Hospitalisation-associated disability due to reduced physical activity levels and prolonged bedrest episodes are highly prevalent in older adults. Objective: To assess the effect of gamified interventions on functional capacity in hospitalised older adults. Methods: A three-armed non-randomised controlled trial with two experimental intervention groups and a control group was conducted in a tertiary public hospital in Navarre, Spain. Participants were allocated to a simple gamification group (SGG) (n = 21), a technology-based gamification group (TGG) (n = 23) or a control group (CG) (n = 26). The end points were changes in functional capacity, muscle strength, cognition, mood status and quality of life. Results: Seventy patients (mean age 86.01 ± 4.27 years old) were included in the study; 29 (41.4%) were women. At discharge, compared to CG, a mean increase of 1.47 points (95%CI, 0.15–2.80 points) and 2.69 points (95%CI, 1.32–4.06 points) was observed (SGG and TGG, respectively) in the SPPB test; as well as an increase of 5.28 points (95%CI, 0.70–9.76 points) in the Barthel Index and 2.03 kg (95%CI, 0.33–3.72 kg) in handgrip strength in the TGG. Regression mediation analyses demonstrated that muscle strength changes (β = 1.30; 95%CI, 0.45–2.14; indirect effect 0.864; 95%CI, 0.09–1.90) significantly mediated the TGG effect on the SPPB score. Conclusions: The TGG intervention programme may provide significant benefits in physical and muscle function over usual care and seems to reverse the functional decline frequently associated with acute hospitalisation in older adults.