García Vidaurreta, Carlos
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García Vidaurreta
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Carlos
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Ingeniería
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Publication Open Access Design and integration of planar springs in an automotive suspension system(Taylor and Francis, 2025-06-08) Pérez Ezcurdia, Amaya; Latorre Biel, Juan Ignacio; Benito Amurrio, Marta; García Vidaurreta, Carlos; Alfaro López, José Ramón; Ingeniería; Ingeniaritza; Institute of Smart Cities - ISC; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, PJUPNA1912This study presents a novel spring design, successfully applied for the first time in the automotive sector as a replacement for conventional helical springs. Specifically, a pair of predeformed planar springs has been developed to replace a coil spring in the suspension system of a utility trailer. The geometry of the planar springs was carefully designed to replicate the behavior of the original helical spring. A finite element method (FEM) analysis was performed on several alternative geometries, and the results were validated through tensile tests on selected prototypes to quickly identify a configuration that met the application¿s specifications. The modified two-wheeled utility trailer was tested at an official motor vehicle inspection office, which adheres to European Union regulations for vehicle approval. Test results demonstrate that the planar spring prototype not only meets but slightly improves upon the performance of a standard commercial helical spring. A significant contribution of this research is the introduction of planar springs as a promising alternative in the automotive sector, offering advantages, such as a larger ratio between compressed and stroke lengths, higher radial stiffness relative to axial stiffness, and a more versatile, scalable manufacturing process compared to conventional helical springs. These features position planar springs as a valuable solution, particularly in large-scale applications beyond nano- and micro-engineering.Publication Open Access Industrialización proceso remachado automatizado con equipos reutilizados(2019) García Vidaurreta, Carlos; Jiménez Ochoa, Francisco Javier; Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales y de Telecomunicación. Extensión Tudela; Telekomunikazio eta Industria Ingeniarien Goi Mailako Eskola Teknikoa. Tuterako hedapenaEl objetivo del presente trabajo final de grado es la industrialización de un proceso de remachado de tuercas Bollhoff completamente automatizado en una pieza de termo-plástico que servirá para unir el parachoques de un camión a su carrocería, reutilizando equipos aprovechados de antiguos procesos obsoletos. En un principio el proceso de montaje de dichas piezas estructurales y simétricas denominadas “Bracket RH LH” se iba a llevar a cabo de forma manual. Con el presente trabajo vamos a respaldar la automatización de dicho proceso desde 3 puntos de vista diferentes: - Análisis económico: Ayudado por un estudio de tiempos y un análisis de costes de equipos y mano de obra, se demostrará la rentabilidad de automatizar el remachado de las tuercas Bollhoff. - Análisis ergonómico: Realizamos un estudio ergonómico del proceso manual para comprobar que, el mismo, es inaceptable si no se automatiza. - Análisis de calidad: Con ayuda del AMFE de montaje, verificaremos cómo al automatizar el remachado, hablamos de un proceso mucho más robusto y protegemos a nuestro cliente eliminando diferentes modos de fallo.