Ituráin Jiménez de Bentrosa, Sonia
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Ituráin Jiménez de Bentrosa
First Name
Sonia
person.page.departamento
Psicología y Pedagogía
person.page.instituteName
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access Educational styles, parenting stressors and psychopathological symptoms in parents of adolescents with high-risk behaviours(Taylor & Francis, 2017) Ituráin Jiménez de Bentrosa, Sonia; López-Goñi, José Javier; Arteaga Olleta, Alfonso; Deusto, Corina; Fernández-Montalvo, Javier; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaAims: The main goal of this study was to determine the characteristics of parents who sought help from two prevention programmes due to having an adolescent child who presents highrisk behaviours. Methods: The sample was composed of 374 parents (169 fathers and 205 mothers). Information on socio-demographic characteristics, psychopathological symptoms, emotional states, educational styles and maladjustment to everyday life was collected. Findings: The results show statistically differences by gender. Mothers obtained a higher degree of psychopathology symptoms, maladjustment and parental stress relative to fathers. Mothers also used more frequently authoritative and permissive parenting styles. In general, authoritarian and permissive parenting styles and stressful perceptions of the parental role are associated with more psychopathological symptoms and with maladjustment. Finally, the following variables predicted the severity of psychopathological symptoms: secondary education, maladjustment, stressful perceptions of the parental role and authoritarian and permissive parenting styles. Conclusions: This study highlights the need to assess the psychological problems of parents of adolescents with high-risk behaviours and to develop specific intervention programmes.Publication Open Access Completers and dropouts in a prevention programme for parents of adolescents with high-risk behaviours(Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2021) López-Goñi, José Javier; Arteaga Olleta, Alfonso; Ituráin Jiménez de Bentrosa, Sonia; Fernández-Montalvo, Javier; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakAltas y Abandonos en un Programa de Prevención para Padres de Adolescentes con Conductas de Riesgo. Antecedentes: los principales objetivos fueron determinar la tasa de retención/abandono en un programa de prevención indicada para padres de adolescentes con conductas de riesgo, comparar a los que fi nalizaron y abandonaron en diferentes características y establecer las principales variables relacionadas con la fi nalización/abandono de la intervención. Método: la muestra estuvo compuesta por 367 padres (165 hombres y 202 mujeres). Se recogió información sociodemográfi ca, síntomas psicopatológicos, estados emocionales, estilos educativos y desajustes en la vida cotidiana. Resultados: la tasa de retención fue del 79,29% (n = 291), sin diferencias de sexo entre los que completaron y abandonaron. Los que completaron la intervención eran mayores, mantenían el núcleo familiar de origen y sus hijos recibían simultáneamente tratamiento en el programa de prevención para adolescentes del mismo centro. Se obtuvieron cuatro grupos en el análisis de conglomerados. Las mayores tasas de abandono se observaron entre los padres cuyos hijos no participaron del programa (29,5%; n = 18) y entre las familias que habían experimentado cambios en la composición del núcleo familiar de origen (28,9%; n = 26). Conclusiones: se destaca la relevancia de la composición familiar y el involucramiento de padres y adolescentes en la efectividad de los programas de prevención indicada.