Urien Angulo, Begoña

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Urien Angulo

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Begoña

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Trabajo Social

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  • PublicationOpen Access
    Role ambiguity, group cohesion and job satisfaction: a demands-resources model (JD-R) study from Mexico and Spain
    (Elsevier España, 2017) Urien Angulo, Begoña; Osca, Amparo; García Salmones, Lourdes; Sociología; Soziologia
    Siguiendo la teoría de las demandas-recursos laborales, este trabajo estudia las relaciones entre la ambigüedad de rol (demanda), y la cohesión grupal (recurso) para predecir la satisfacción. El estudio se ha realizado en la misma multinacional en México y en España (N = 537), donde los operarios trabajan en grupos. Las hipótesis plantean que los altos niveles de ambigüedad de rol se relacionarán con una baja satisfacción laboral, mientras que altos niveles de cohesión grupal estarán relacionados con una elevada satisfacción laboral en ambos países. Además, se plantea que la cohesión grupal amortiguará la relación entre la ambigüedad de rol y la satisfacción. Los resultados confirman la teoría demandas-recursos en relación con los efectos directos. También se han encontrado efectos moduladores en los dos países, aunque en contra de las hipótesis, pues potencian el efecto negativo de la ambigüedad en la satisfacción. Estos resultados pueden ser relevantes para las organizaciones actuales dado el creciente nivel de ambigüedad. Los resultados también se comentan desde la perspectiva de la investigación transcultural.
  • PublicationOpen Access
    Telework in Baltic countries during the pandemic: effects on wellbeing, job satisfaction, and work-life balance
    (MDPI, 2022) Erro Garcés, Amaya; Urien Angulo, Begoña; Cyras, Giedrius; Janusauskiené, Vita Maryté; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa
    As a result of the rapid and unplanned adoption of telework by European companies during the pandemic, specific telework characteristics have arisen. Thus, employees' experience of telework requires further analysis. Based on the "Living, Working, and COVID-19" results for Baltic countries, this paper studies the effect of telework experience on wellbeing, both directly and mediated by Work-Life balance and job satisfaction, through structural equation modelling. After verifying the significant differences in telework preferences, the model is also tested in high versus low telework preference groups. The main findings corroborate the effect of a positive telework experience on perceived wellbeing, but only indirectly via Work-Life balance. Additionally, data from the group with a high telework preference best fits the proposed model, revealing not only the mentioned indirect effect, but also the direct positive effect of telework experience on wellbeing. Thus, employees with a negative experience of telework during the pandemic will be more reluctant to accept telework over more traditional work arrangements. The implications as well as some limitations to be examined in further studies are also presented.