Person: Lázaro Ibarrola, Amparo
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Job Title
Last Name
Lázaro Ibarrola
First Name
Amparo
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
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I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
0000-0002-3016-5901
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2713
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Publication Open Access A matter of age: negotiation for meaning in child and adult interactions(Universidad de Vigo, 2022) Azpilicueta Martínez, Raúl; Lázaro Ibarrola, Amparo; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakLos hallazgos en estudios de interacción con poblaciones adultas han sido extrapolados a menudo a la población infantil sin apenas modificaciones. Además, las diferencias encontradas entre niños y adultos provienen de estudios en los que estas poblaciones realizan diferentes tareas o tienen diferentes niveles de competencia lingüística. Este trabajo de investigación pretende ofrecer una comparación más fiable mediante el análisis de interacciones de adultos y niños con el mismo nivel de competencia y realizando la misma tarea. Así, nuestro estudio analiza las estrategias de negociación de significado (NdS) y sus funciones comunicativas en las narraciones de una historia con vacíos de información de 20 aprendices jóvenes (8-9 años) y 14 adultos con un adulto experto. Los participantes compartían el castellano como L1 y tenían un nivel básico en inglés como lengua extranjera. Los resultados muestran que el grupo adulto utilizó más estrategias de NdS, a excepción de las comprobaciones de comprensión. Sin embargo, ambas poblaciones mostraron una proporción similar en el uso y funciones de dichas estrategias y una clara tendencia a imitar elementos de la producción de su interlocutor, más competente lingüísticamente, mediante el uso de repeticiones. Estos hallazgos sugieren que, con bajos niveles de competencia lingüística, el impacto del factor edad puede estar más relacionado con la cantidad de NdS que con el tipo y funciones de sus estrategias.Publication Open Access Intensity of CLIL exposure and L2 motivation in primary school: evidence from Spanish EFL learners in non-CLIL, low-CLIL and high-CLIL programmes(De Gruyter, 2023) Azpilicueta Martínez, Raúl; Lázaro Ibarrola, Amparo; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, PJUPNA05-2022; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, PJUPNA2023-11401Preliminary studies suggest a positive effect of Content and Language Integrated Learning (CLIL) on young learners' (YLs) L2 motivation. However, much more research with larger samples is is necessary to gain a more detailed understanding of the interaction between CLIL exposure and L2 motivation. This study specifically explores the effect of different levels of CLIL exposure on YLs’ L2 motivation. To do so, five measures of motivation were analysed in 895 L1-Spanish YLs of English (mean age= 10.61) comprising a non-CLIL group (n=289) who had received five EFL weekly lessons; a low-CLIL group (n =152) who had received five EFL and two CLIL weekly lessons, and a high-CLIL group (n =454) who had received five EFL and seven CLIL weekly lessons. Normality, Kruskal-Wallis and Dunn-Bonferroni post-hoc tests were conducted. The results revealed significantly higher motivation levels for the high-CLIL learners over the low-CLIL group in all five measures, and higher motivational levels of the high-CLIL group over the non-CLIL group in four of the measures. The study provides evidence of the motivational benefits of high-CLIL exposure and underscores the need for further research on the motivational implications of low-CLIL programmes.Publication Open Access Motivation towards the foreign language (English) and regional language (Basque) in immersion schools: does CLIL in the foreign language make a difference?(SAGE Publications, 2021) Lázaro Ibarrola, Amparo; Azpilicueta Martínez, Raúl; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS; Gobierno de Navarra / Nafarroako GobernuaMotivation to learn languages strongly correlates with language achievement, and the school context has a great influence on the motivation of young learners (YLs). A key rationale for the implementation of content and language integrated learning (CLIL) programs, therefore, was pupil motivation. Very few studies have measured motivation in this context, especially in primary schools. Even fewer have done so in bilingual areas, where the continuation of widespread use of the regional language often depends on its presence in the school system and where CLIL reduces this presence. To address these gaps, motivation towards the foreign language (FL), English, and the regional language, Basque, was measured in 399 YLs of English (aged 10–12 years) in Basque immersion schools. The learners were divided into a CLIL group (n = 230), with English as a foreign language (EFL) and CLIL lessons, and a non-CLIL group (n = 169), which received only EFL lessons. Results showed that the CLIL learners had a more positive attitude towards English and a slightly lower motivation towards Basque. This suggests that increasing the amount of exposure to the foreign language (FL) via CLIL lessons improves the motivation towards English but could decrease the instrumental motivation towards the regional language.Publication Open Access Investigating negotiation of meaning in EFL children with very low levels of proficiency(Universidad de Murcia, 2015) Lázaro Ibarrola, Amparo; Azpilicueta Martínez, Raúl; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren DidaktikaNumerosos estudios afirman que la interacción es beneficiosa para la adquisición de una segunda lengua tanto en adultos como en niños en contextos de segunda lengua. Sin embargo, aún no hay suficientes datos de niños en contexto de lengua extranjera. Por ello, este estudio recoge datos de 8 parejas de niños (7-8años) que aprenden inglés como lengua extranjera mientras realizan un juego en el aula. El objetivo es identificar qué estrategias utilizan y compararlas con las encontradas en otros aprendices. El análisis muestra que estos niños negocian el significado menos a menudo que otras poblaciones pero utilizan estrategias variadas. También recurren a la L1 en alguna ocasión y utilizan la corrección explícita bastante a menudo. A la luz de estos resultados se defiende la utilización de tareas interactivas en el aula de lengua extranjera.