Person: Lázaro Ibarrola, Amparo
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Birth Date
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Job Title
Last Name
Lázaro Ibarrola
First Name
Amparo
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
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I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
0000-0002-3016-5901
person.page.upna
2713
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Publication Open Access Collaborative writing among young EFL learners in a school context: product and process(Taylor and Francis, 2022) Lázaro Ibarrola, Amparo; Hidalgo Gordo, María Ángeles; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASThe recent surge in studies on collaborative writing (CW) has providedvaluable insights into the product and process of writing. When writingtogether, adults tend to produce better texts and generate and resolvea large number of language-related episodes (LREs). Also, analyses ofthe dialogues of collaborative writers show that learners are able toco-construct knowledge and mainly focus their attention on thegeneration of ideas. As for young learners (YLs), the very few studiescomparing jointly and individually written texts have not identified anyadvantages in the use of collaboratively written drafts.Furthermore,while YLs also produce and resolve LREs in CW tasks, no study to datehas provided a thorough analysis of their dialogues. To address thesegaps, this study compares the products of primary school learners ofEnglish as a foreign language (EFL) aged 11–12 writing in pairs (n= 20)and individually (n= 19) and provides a thorough analysis of pair talk(process). Results suggest that collaborative writers produced moreaccurate texts and focused most of their efforts on the generation ofideas and on the discussion and successful resolution of LREs. In light ofthese results the implementation of CW with YLs is encouraged.Publication Open Access A matter of age: negotiation for meaning in child and adult interactions(Universidad de Vigo, 2022) Azpilicueta Martínez, Raúl; Lázaro Ibarrola, Amparo; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakLos hallazgos en estudios de interacción con poblaciones adultas han sido extrapolados a menudo a la población infantil sin apenas modificaciones. Además, las diferencias encontradas entre niños y adultos provienen de estudios en los que estas poblaciones realizan diferentes tareas o tienen diferentes niveles de competencia lingüística. Este trabajo de investigación pretende ofrecer una comparación más fiable mediante el análisis de interacciones de adultos y niños con el mismo nivel de competencia y realizando la misma tarea. Así, nuestro estudio analiza las estrategias de negociación de significado (NdS) y sus funciones comunicativas en las narraciones de una historia con vacíos de información de 20 aprendices jóvenes (8-9 años) y 14 adultos con un adulto experto. Los participantes compartían el castellano como L1 y tenían un nivel básico en inglés como lengua extranjera. Los resultados muestran que el grupo adulto utilizó más estrategias de NdS, a excepción de las comprobaciones de comprensión. Sin embargo, ambas poblaciones mostraron una proporción similar en el uso y funciones de dichas estrategias y una clara tendencia a imitar elementos de la producción de su interlocutor, más competente lingüísticamente, mediante el uso de repeticiones. Estos hallazgos sugieren que, con bajos niveles de competencia lingüística, el impacto del factor edad puede estar más relacionado con la cantidad de NdS que con el tipo y funciones de sus estrategias.