Bays Moneo, Ana Beatriz

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Job Title

Last Name

Bays Moneo

First Name

Ana Beatriz

person.page.departamento

Ciencias de la Salud

person.page.instituteName

person.page.observainves

person.page.upna

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    La inteligencia emocional en el Grado de Enfermería
    (Fundación Index, 2024) Jiménez Marcos, María Anunciación; Insausti Serrano, Ana María; Zubeldia Etxeberria, Josune; Bays Moneo, Ana Beatriz; Trandafir, Paula Camelia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak
    Objetivo: Describir una intervención para abordar la Inteligencia Emocional en el Grado de Enfermería. Metodología: relato de una experiencia en la asignatura Enfermería Clínica del Grado de Enfermería, en la que 32 alumnos recibieron una intervención teórica y práctica de Inteligencia Emocional con el modelo de Mayer y Saloy. Al finalizar se realizó una evaluación sobre la intervención. Resultados: en comparación a cursos previos se observó una mejoría considerable en valoraciones como la comunicación, la actitud reflexiva y la motivación; en las preguntas abiertas más de la mitad respondieron que aprendieron a relajarse, a conocerse mejor y; más de la cuarta parte, les pareció muy útil para su vida personal y profesional. Conclusiones: la Inteligencia Emocional demostró ser beneficiosa para la salud de alumnado y su propio aprendizaje. Por ello sería interesante la inclusión del manejo de las emociones, durante la formación universitaria en el Grado de Enfermería.
  • PublicationOpen Access
    The perception and management of emotions in nursing students under clinical training
    (Escuela de Enfermería, Facultad de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2022) Jiménez Marcos, María Anunciación; Insausti Serrano, Ana María; Zubeldia Etxeberria, Josune; Uranga Iturrioz, María José; Bays Moneo, Ana Beatriz; Trandafir, Paula Camelia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak
    BACKGROUND: Patient care must be understood holistically and to achieve this goal, nurses must be aware and familiar with the world of emotions. Poor handling of emotions by nursing professionals can affect their health, also leading to lower-quality care. Therefore, it is important to explore the management of their emotions before becoming a nurse. PURPOSE: To evaluate Perceived Emotional Intelligence in 3rd - year nursing students in an academic context and in clinical practicum. METHODOLOGY: Longitudinal and prospective design. The Trait Meta-Mood Scale-24 was used at three different moments, the first two corresponding to the academic context and the third to the clinical practice context, the age variable was also analyzed. RESULTS: 40 students of an average age (24.81±1.164 years old). Perception and Emotional Regulation were found to be different according to the learning context. Students over the age of 25 years old were also found to perceive their emotions better, but to understand them worse. CONCLUSIONS: Nursing students’ perception of their own emotions may vary in function of their learning context, with age being a factor that has an influence on the management of emotions. Implications: In the design of the nursing program it’s important to include managing emotions and to choose when to do so.