Elizondo Martínez, Sonia
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Elizondo Martínez
First Name
Sonia
person.page.departamento
Estadística, Informática y Matemáticas
person.page.instituteName
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access Enhancing user experience in immersive virtual environments: advances in multiple object selection and affective interaction(2025) Elizondo Martínez, Sonia; Marzo Pérez, Asier; Ortiz Nicolás, Amalia; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaLos Entornos Virtuales Inmersivos (EVI) se utilizan para el entretenimiento, la educación, la atención sanitaria y la colaboración remota. Los EVI permiten a los usuarios participar e interactuar con contenido digital tridimensional de manera segura, consistente y controlada. Tres aspectos relevantes para lograr interacciones adecuadas entre los usuarios y los EVI son: 1) diseñar técnicas de interacción semejantes a las acciones del mundo real; 2) integrar tanto capacidades técnicas como emocionales; y 3) realizar evaluaciones exhaustivas de la experiencia de usuario para permitir una mejora constante de las capacidades de los EVI. Esta tesis doctoral ofrece una introducción detallada a los tres aspectos mencionados anteriormente: las técnicas de interacción (con un enfoque en la selección); el campo de la Computación Afectiva y cómo puede mejorar la experiencia de usuario en los EVIs; y los métodos implícitos y explícitos para evaluar tanto necesidades técnicas como emocionales con el fin de lograr una experiencia de usuario completa. Esta tesis también destaca las actuales limitaciones en la implementación de estos aspectos en los entornos virtuales y propone una nueva técnica de selección multiobjeto para los EVIs, así como un marco de diseño para guiar el desarrollo de EVIs con capacidades emocionales.Publication Open Access TipTrap: a co-located direct manipulation technique for acoustically levitated content(ACM, 2022) Jankauskis, Eimontas; Elizondo Martínez, Sonia; Montano Murillo, Roberto; Marzo Pérez, Asier; Martinez Plasencia, Diego; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaAcoustic levitation has emerged as a promising approach for mid-air displays, by using multiple levitated particles as 3D voxels, cloth and thread props, or high-speed tracer particles, under the promise of creating 3D displays that users can see, hear and feel with their bare eyes, ears and hands. However, interaction with this mid-air content always occurred at a distance, since external objects in the display volume (e.g. user’s hands) can disturb the acoustic fields and make the particles fall. This paper proposes TipTrap, a co-located direct manipulation technique for acoustically levitated particles. TipTrap leverages the reflection of ultrasound on the users’ skin and employs a closed-loop system to create functional acoustic traps 2.1 mm below the fingertips, and addresses its 3 basic stages: selection, manipulation and deselection. We use Finite-Differences Time Domain (FDTD) simulations to explain the principles enabling TipTrap, and explore how finger reflections and user strategies influence the quality of the traps (e.g. approaching direction, orientation and tracking errors), and use these results to design our technique. We then implement the technique, characterizing its performance with a robotic hand setup and finish with an exploration of the ability of TipTrap to manipulate different types of levitated content.