Person: Agirre Arriaga, Imanol
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Agirre Arriaga
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Imanol
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Psicología y Pedagogía
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0000-0001-5292-9098
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479
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Publication Open Access El valor educativo de los medios: correlaciones socioculturales(Grupo Comunicar, 2008) Marcellán Baraze, Idoia; Agirre Arriaga, Imanol; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaLa alarma social ante los medios, en especial la televisión es patente. Con el fin de constatar la percepción de los usuarios ante este fenómeno se puso en marcha una investigación con un grupo de niños de educación primaria y sus padres. Esta investigación ha revelado que ante los medios, además de otras cuestiones, se presentan ciertas correlaciones entre la percepción social general y la del grupo investigado. La comunicación explica dos de algunas de éstas: la identificación de los medios con la televisión y una peculiar idea del poder educativo de este medio.Publication Open Access Saberes y espacios de interacción de los jóvenes productores de cultura visual(Pamiela - Edarte, 2015) Agirre Arriaga, Imanol; Arriaga Azkarate, Amaia; González Vida, M. Reyes; Marcellán Baraze, Idoia; Calvelhe Panizo, Lander; Olaiz Soto, Ilargi; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaHemos querido explorar especialmente las prácticas de producción de cultura visual que quiebran las tradicionales relaciones maestro - aprendiz o experto – novato y que se desarrollan a partir de la relación entre iguales, como aprendizaje “peer to peer”, al margen de la educación formal. Nuestra investigación ha constado de 3 fases claramente delimitadas: una primera fase en la que entrevistamos a seis jóvenes para detectar las cuestiones que a su juicio eran más relevantes en relación al tema de nuestra investigación. Una segunda fase en la que, a partir de sus aportaciones, se ha realizado un cuestionario que ha sido posteriormente cumplimentado por 786 estudiantes de entre 15 y 18 años. En la tercera fase hemos realizado entrevistas en profundidad a 12 de los jóvenes participantes en la encuesta y analizado una muestra de las producciones visuales de estos jóvenes. Las respuestas a las preguntas del cuestionario y las entrevistas realizadas nos han dibujado un mapa sobre la producción visual juvenil que ahora pasamos a presentar. En este texto trataremos de analizar y presentar nuestras conclusiones sobre los saberes que los jóvenes ponen en juego en sus actividades de producción visual, sobre las formas de aprender que tales actividades propician y sobre los espacios de producción y distribución por los que estos saberes circulanPublication Open Access ¿Jóvenes productor*s de cultura visual? Reflexiones en torno a los resultados de un cuestionario(Pamiela - Edarte, 2012) Agirre Arriaga, Imanol; Arriaga Azkarate, Amaia; Marcellán Baraze, Idoia; Olaiz Soto, Ilargi; Calvelhe Panizo, Lander; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThis article presents the first analysed data from the research project “Youth as Visual Culture Producers: Artistic Skills and Savoir in Secondary Education” financed by the Spanish Innovation and Science Ministry (EDU2009-13712). The data has been gathered using a questionnaire that was answered by 786 teenagers, ages 15 to 19, from schools all around Spain. The questions were designed to get information about three different aspects: - Which is the general picture of the Youth as Visual Culture producer? - Which are the circumstances in which their Visual Culture production takes place and how do they value them? - Which is the connection between school learning and their Visual Culture production? We have found that an overwhelming majority of the inquired teenagers uses photography and very few are into graffiti, comic or web designing despite these have been commonly understood to be youth’s interests. Most of them inform that the origin of their images relays always or very often on their imagination and very few on media images. This is surprising as photography is the main activity of the majority and is used as a way of sharing and keeping record of their everyday lives. In addition we found that non-formal contexts are mostly where they start producing images, usually among friends but unaware of collaborative learning. The main hypothesis underneath the project was also confirmed: secondary education does not take into account how teenagers are connecting with savoirs in and outside school, particularly those involving artistic skills and aesthetic experiences (Birbili, 2005; Hargreaves, Earl and Ryan, 1998). And a new insight has been added: teenagers do not expect any encouragement or interest from their teachers and some of them think it is better that way.Publication Open Access Las artes en la trama de la cultura. Fundamentos para renovar la educación artística(Universidade Federal de Santa María, 2008) Agirre Arriaga, Imanol; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaIn this paper we essay a revision of some deep conceptions on ar and art education. For that reason, according to the theories of the anthropologist C. Geertz, we start mading a reconceptualization of the idea of art, considering that as a simbolic system which interact with other simbolic systems inside of the culture. In the second part we analize and develop the consecuences that this redefinition carries on the art education, proposing a new approach to consider the field of the study and the structure of the curriculum as well as a new perspective on the practices of interpretation and extraction of meaning in front of the visual arts.Publication Open Access Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte(Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2010) Arriaga Azkarate, Amaia; Agirre Arriaga, Imanol; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThe goal of this paper is to present a methodological system that allows us to analyze the ideas museums and teachers have on art and interpretation. Ideas that, conscious or unconsciously, determine the educative practices deployed at museums. The model presents four main ways of conceiving art and interpretation that can be found, and are usually found, in educative contexts. These ideas are displayed in order, starting with more visual o perceptive theories, and ending with more experience-complex theories: The first theory considers the work of art as an event and a visual representation, and interpretation as identification. The second theory considers the work of art as sign or message that has to be unveiled and interpretation as decoding. The third theory considers the work of art as an intellectual, historic and cultural event, and interpretation as chance to reflect, to critically comprehend and to culturally review. The last theory considers the work of art as the materialization of an experience and interpretation as the intersection of experiences and an opportunity for identity development. The system can be applied in order to make museums and teachers more conscious of the foundations that guide their practices and as a tool for improving educative practices.Publication Open Access The role of the learner in the construction of meaning at Tate Britain(Universidad Complutense de Madrid, 2013) Arriaga Azkarate, Amaia; Agirre Arriaga, Imanol; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThe debates on the interpretation of art that developed in the field of art theory and criticism beginning in the 1960s have influenced the theory and practice of museum education and questioned traditional practices. As a consequence, in recent years, there has been a radical redefinition of the role the viewer must play in interpreting works and exhibitions. The article discusses how and to what extent this turn towards visitor/learner agency in the interpretation has affected educational discourses and practices at Tate Britain gallery. This study is part of a wider investigation analysing how different agents involved in school programmes at Tate Britain conceive of art and interpretation.Publication Open Access Hacia una nueva narrativa sobre los usos del arte en la escuela infantil(Universidade Federal de Juiz de Fora, 2012) Agirre Arriaga, Imanol; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThe text has its origin in the concern that I feel about the growing presence of images taken from the world of visual art in the infant universe, because they usually respond to: • A sweetened criterion in choosing artists and works • A methodology that involves a return to the manners of the academic school. Faced with this reality, but taking in account the complexity of childhood and an idea of art based on the power of experience, I present examples of ways of working that help to rethink the relationship between the arts and childhood, taking place in that space to work with visual culture. The text is complemented by the outline of a uses-based curriculum for teaching the arts and visual culture.Publication Open Access Museum-university collaboration to renew mediation in art and historical heritage. The case of the Museo de Navarra(Universidad Complutense de Madrid, 2020) Arriaga Azkarate, Amaia; Agirre Arriaga, Imanol; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakSe presenta un proyecto de investigación-acción en el que colaboran la universidad y un museo regional de arte y patrimonio histórico y que ha tenido como objeto el diseño y desarrollo de un plan de mediación y sus recursos de interpretación. Primero se describe el contexto histórico del debate en torno la discusión sobre la función educativa del museo y la acción de mediación para la interpretación del arte. A continuación, mostramos los principios teóricos sobre los que se sustenta nuestra mirada hacia la mediación en museos y se explican las dos fases del proyecto. Se realiza, inicialmente, una investigación de los dispositivos de mediación que ofrecía el museo. A continuación se describe cómo las conclusiones extraídas se concretan en el proyecto 'Todo el arte es contemporáneo' que renueva parte de la exposición permanente y que ofrecen recursos de mediación-interpretación (textos de sala, cartelas, etc.) accesibles, rigurosos, plurales y estimulantes que permiten hacer a los visitantes coparticipes del discurso que el museo propone y convertirlo en un lugar de interacción social, de negociación de significados y de encuentro entre diferentes sensibilidades e identidades. En definitiva, una herramienta de formación continua y crítica de la ciudadanía.