Person:
Bueno-Alastuey, María Camino

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

Bueno-Alastuey

First Name

María Camino

person.page.departamento

Ciencias humanas y de la educación

person.page.instituteName

I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research

ORCID

0000-0001-7027-5382

person.page.upna

2680

Name

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • PublicationOpen Access
    The effect of telecollaboration in the development of the learning to learn competence in CLIL teacher training
    (Taylor & Francis, 2019) García Esteban, Soraya; Villarreal Olaizola, Izaskun; Bueno-Alastuey, María Camino; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    One of the main aims of diverse education systems is the development of key competences to improve citizens’ capacity for lifelong learning. However, some authors have signalled the challenge their measurement entails, among them the Learning to Learn (LtL) competence, which has also been shown to be complex to define and is under research. With a pre–post-test design and a variety of assessment instruments, this study compares the effect having an educational technology course and using telecollaboration has on the development of the LtL competence in a content and language integrated (CLIL) learning environment. Four groups of teacher trainees at two different universities took initial and after treatment surveys on LtL. Quantitative and qualitative data analysis indicated that technology boosts LtL but that telecollaboration helps develop LtL reflective concepts further in the form of processes by constructing or accomplishing learning goals in similar contexts.
  • PublicationOpen Access
    Pre-service teachers’ perceptions and training contributions towards ICT use
    (Universidad de Navarra, 2021) Bueno-Alastuey, María Camino; Villarreal Olaizola, Izaskun; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    Investigaciones previas han concluido que las TIC se emplean escasamente en las aulas de Educación Infantil y Primaria debido en parte a una insuficiente formación en TIC. Este estudio explora su uso y la validez de una propuesta de formación basándose en una encuesta completada por dos grupos de estudiantes durante su periodo de prácticas. Los resultados indican un uso más frecuente de herramientas tradicionales que de colaborativas y sugieren que un curso específi co de TIC dota al alumnado de un kit de herramientas más amplio, favorece una opinión crítica sobre su uso y genera voluntad de intervención.
  • PublicationOpen Access
    Can telecollaboration contribute to the TPACK development of pre-service teachers?
    (Taylor & Francis, 2018) Bueno-Alastuey, María Camino; Villarreal Olaizola, Izaskun; García Esteban, Soraya; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    This study examines the suitability of telecollaboration practices to enhance ICT integration in Content and Language Integrated Learning (CLIL)-based units by analysing the number and type of episodes related to students' technological pedagogical content knowledge (TPACK) produced in a telecollaboration whose aim was the design of a technology-enhanced CLIL unit. Results revealed a high number of episodes focusing on the domains and intersections of the TPACK framework, that pedagogical content knowledge was the main focus of attention and prompted most of the suggestions for change in the unit and that telecollaboration promoted collaboration and made participation more equal. Consequently, telecollaboration showed a great potential for directing students' attention to their TPACK even though the scarcity of episodes focusing on the TPACK intersection also indicated there is ample room for more teacher training efforts to prepare pre-service teachers for technology integration.
  • PublicationOpen Access
    The Forging Links project: knowledge transference using pre-service teachers’ CLIL units with ICT integration
    (Universidad de Granada, 2022) Villarreal Olaizola, Izaskun; Bueno-Alastuey, María Camino; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    La metodología AICLE y la integración efectiva de las TIC son conocimientos esenciales para el éxito de los programas AICLE. No obstante, se ha demostrado que tanto los profesores en formación como los que están en activo se sienten poco preparados para implementar con éxito estos programas. Investigaciones recientes han señalado al diseño de materiales como un método fructífero para aprender y para crear tareas que integren efectivamente las TIC. Este estudio muestra los resultados de un proyecto integrado en un programa de formación de maestros en el que a través de la creación de materiales se explora el conocimiento de los estudiantes sobre AICLE y la integración de las TIC, así como sus percepciones, y está basado en el análisis de una encuesta y de las unidades didácticas creadas. Los resultados mostraron consciencia de los diferentes estadios necesarios para un desarrollo AICLE apropiado, capacidad para usar las TIC en todos los estadios integrando varias dimensiones del conocimiento y percepciones muy positivas que respaldan los resultados de aprendizaje e indican un incremento en la motivación. Por otro lado, las tareas propuestas muestran grandes posibilidades de mejora, especialmente respecto a la integración de la lengua y usos más innovadores de las TIC.