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Saralegui Gainza, Amaia

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Job Title

Last Name

Saralegui Gainza

First Name

Amaia

person.page.departamento

Ciencias de la Salud

person.page.instituteName

ORCID

0000-0001-7676-5497

person.page.upna

812711

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  • PublicationOpen Access
    Guía del Programa Health-Friendly. Intervención para la disminución del miedo al entorno sanitario en niños y niñas de edad escolar
    (2021) Escalada Hernández, Paula; Ferraz Torres, Marta; San Martín Rodríguez, Leticia; Saralegui Gainza, Amaia; Soto Ruiz, María Nelia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua
    El programa Health-Friendly tiene como objetivo reducir el miedo al entorno sanitario de los niños y niñas entre 5 y 9 años. Es un programa de inmersión basado en una intervención en la que los niños y niñas, a través de un entorno sanitario simulado, toman contacto con distintos escenarios, como una consulta de enfermería o una habitación de hospitalización quirúrgica. En el proyecto de diseño y evaluación del programa Health-Friendly participaron niños y niñas de distintos colegios de Navarra. La intervención se llevó a cabo en el Espacio de Habilidades Clínicas y Simulación de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Pública de Navarra (UPNA).
  • PublicationOpen Access
    The Spanish version of the child medical fear questionnaire: cross-cultural adaptation and validation
    (MDPI, 2021) San Martín Rodríguez, Leticia; Soto Ruiz, María Nelia; Ferraz Torres, Marta; García Vivar, Cristina; Saralegui Gainza, Amaia; Escalada Hernández, Paula; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua
    Having valid and reliable tools that help health professionals to assess fear in children undergoing medical procedures is essential to offer humanised and quality of care in the paediatric population. The aim of this study was to develop the cross-cultural adaptation and the evaluation of the psychometric properties of the Spanish version of the 'Child Medical Fear Scale' in its shortened version (CMFS-R). The design consisted of two phases: first, of cross-cultural adaptation and second, of the psychometric validation of the CMFS-R with a sample of 262 children from Spain, applying a cross-sectional design. Confirmatory factor analysis was conducted to assess construct validity and the Cronbach's alpha and the adjusted item-total score correlation coefficients were performed to study reliability. The results confirmed internal consistency and construct validity of the Spanish version of the CMFS-R, indicating that the scale has an acceptable level of validity and reliability. Therefore, this study brings a new version of the scale to assess fear related to medical procedures for use in the Spanish paediatric population.