García Alonso, Yesenia

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García Alonso

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Yesenia

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Ciencias de la Salud

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  • PublicationEmbargo
    Exercise training in long COVID: the EXER-COVID trial
    (Oxford University Press, 2024-11-22) Ramírez Vélez, Robinson; Oteiza Olaso, Julio; Legarra Gorgoñón, Gaizka; Oscoz Ochandorena, Sergio; García Alonso, Nora; García Alonso, Yesenia; Correa Rodríguez, María; Soto-Mota, Adrian; Izquierdo Redín, Mikel; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    Background: the post-COVID-19 condition is a novel condition for which guidelines recommend supervised exercise, but evidence guiding safe and effective interventions is limited. The aim of this study was to investigate the effects of a tailored exercise program (EXER-COVID 5 trial) on cardiorespiratory fitness, muscle strength, long COVID symptoms, cognitive performance, quality of life, depression, and psychological distress. Methods: this crossover study included 100 participants with post-COVID-19 conditions (mean 8 age 48 years; 68% women) at a single center in Spain from March 1, 2021, to September 30, 2022. Participants were randomized 1:1 to 6 weeks of muscle power resistance training (PRT) followed by 6 weeks of usual care (Group 1 [AB], n=50) or 6 weeks of usual care followed by 6 weeks of muscle power RT (Group 2 [BA], n=50). Results: the intervention significantly improved the peak VO2 by 2.10 mL/kg/min [95% CI 1.25 to 2.94], P<0.001. Per-protocol analyses revealed similar results (2.40 mL/kg/min [95% CI 1.56 to 3.25]), P<0.001. No carry-over or period effects were detected. After power PRT, strength (1RM) was improved for pectoral press, bilateral leg-press, knee extension, and back press (P<0.001). Significant decreases were found in psychological distress scores (P<0.001). The intervention also improved quality of life (P=0.041), cognitive capabilities (P=0.014) and cognitive performance (P=0.036). Furthermore, the exercise program reduced seven of the 22 long-COVID symptoms, including weakness (RR= 0.75) dyspnea (RR= 0.56), hearing loss/tinnitus (RR= 0.86), change in appetite (RR= 0.84), memory loss (RR= 0.84), stress (RR= 0.80) and apathy/depression (RR= 0.80), (all Ps<0.05). Conclusions: a supervised 6-week PRT intervention program safely improved cardiorespiratory fitness, strength, and mental health in participants with post-COVID-19 conditions. These findings provide clinicians with evidence to support exercise as standard co-therapy and warrant further study.
  • PublicationOpen Access
    Evaluación de los dominios de la actividad física y los componentes de la condición física en niños de 4-5 años en un centro de salud
    (Lúa Ediciones 3.0, 2023) Legarra Gorgoñón, Gaizka; García Alonso, Yesenia; Ramírez Vélez, Robinson; Erice Echegaray, Blanca; Moreno González, Paula; Izquierdo Redín, Mikel; Alonso Martínez, Alicia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak
    Introducción: la falta de actividad física y el sedentarismo en niños se asocia con una mayor adiposidad, bajo nivel de aptitud cardiovascular y riesgo de enfermedades cardiovasculares. Sin embargo, cumplir con las recomendaciones de actividad física se relaciona con mejoras en la salud mental, disminución de la ansiedad y depresión, así como adopción de hábitos saludables. Objetivos: evaluar la relación entre los diferentes dominios de la actividad física y del sedentarismo, medidos de forma objetiva, y los componentes de la condición física en niños españoles de 4 y 5 años. Población y métodos: estudio transversal dentro del proyecto 'Observatorio y programa de intervención de ejercicio físico y estilos de vida en familia para niños y niñas de 4 a 5 años en Atención Primaria' (https://observatorioactividadfisica.es). La condición física se evaluó con la batería PREFIT y la cantidad e intensidad de actividad física mediante un acelerómetro tri-axial GENEActiv durante 7 días consecutivos las 24 horas del día. Resultados: la muestra evaluada fue de 70 niños (38 niños y 32 niñas) con una media (intervalo de confianza [IC] del 95%) de 4,83 años. No se observaron diferencias significativas en la condición física entre niños y niñas. Los niños realizaron una actividad física de mayor intensidad y tiempo que las niñas. Además, se encontró una fuerte relación significativa entre los componentes de la condición física y los dominios de la actividad física. Conclusiones: estos hallazgos resaltan la importancia de promover estilos de vida activos desde temprana edad y la necesidad de programas de entrenamiento estructurado para reducir el sedentarismo y mejorar la condición física en esta población.