Publication: Factores que promueven la innovación en la empresa familiar
Date
Authors
Director
Publisher
Project identifier
Abstract
Family businesses make up almost 90% of Spanish companies and are the largest generators of employment in the country. On the other hand, innovation is increasingly important for the survival of firms, as it is necessary to ensure their competitiveness in the market. For this reason, this paper studies the effect of three different factors on product innovation in family firms, with the intention of providing information to promote their innovation processes. In particular, it studies the moderating effect of family firms on the effect of public funding, technological collaboration and internal R&D expenditure on product innovation. The results show that, thanks to the characteristics of family firms and their competitive advantages, they are able to take better advantage of these factors, obtaining greater increases in product innovation than non-family firms. The database used for this study is called "Business Strategies Survey" and collects information about 2415 Spanish companies over 10 years (2006-2015).
La empresa familiar constituye casi el 90% del entramado empresarial español y es el mayor generador de empleo del país. Por otro lado, la innovación cada vez es más importante para la supervivencia de las empresas, ya que es necesaria para asegurar su competitividad en el mercado. Por ello, este trabajo estudia el efecto de tres diferentes factores sobre la innovación de producto de las empresas familiares, con la intención de ofrecer información para que promuevan sus procesos de innovación. Concretamente, se estudia el efecto moderador de la empresa familiar sobre el efecto de la financiación pública, la colaboración tecnológica y los gastos internos en I+D en la obtención de innovaciones de producto. Los resultados muestran que, gracias a las características propias de la empresa familiar y a sus ventajas competitivas, es capaz de aprovechar mejor estos factores, obteniendo mayores incrementos en la innovación de productos que las empresas no familiares. Para la realización de este estudio se ha utilizado la base de datos "Business Strategies Survey", que recoge información sobre 2415 empresas españolas a lo largo de 10 años (2006-2015).
Description
Keywords
Department
Faculty/School
Degree
Doctorate program
item.page.cita
item.page.rights
Los documentos de Academica-e están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a no ser que se indique lo contrario.