Publication:
Action research in the communicative language classroom: using alternative assessment techniques with efl secondary-school students

Date

2015

Authors

Fraga Viñas, Lucía
Bobadilla Pérez, María

Director

Publisher

Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
Acceso abierto / Sarbide irekia
Artículo / Artikulua

Project identifier

Abstract

The Council of Europe, through the Common European Framework of Reference for Language, Teaching and Assessment (CEFRL), has been promoting communicative competence since 2001. This boost has introduced some changes in the teaching-learning process of English as a Foreign Language is Spain: the methodological use of the communicative approach in the classrooms, the practice of the four skills in the class, and the theoretical implications that Gardner’s Multiple Intelligences theory has in the planning and design of classroom activities. But, in spite of that, academic results are still not very remarkable and the rates of academic failure are not decreasing since English is still a challenging subject for many Secondary School students. In addition, test evaluation is still the predominant assessment method in most of the schools. The current case study intends to provide the educational community with some results obtained from the implementation of some alternative assessment and evaluation methods in an actual high-school in Spain.


El Consejo de Europa, a través del Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza y Evaluación (MCER), impulsa desde 2001 la competencia comunicativa. Dicho impulso ha introducido cambios en el proceso de enseñanza aprendizaje dentro del aula de inglés como lengua extranjera: el uso metodológico del enfoque comunicativo, la práctica de las cuatro destrezas y las implicaciones que la teoría de las Inteligencias Múltiples de Gardner ha tenido en la planificación y diseño de actividades. Sin embargo, a pesar de ello, no se han producido resultados académicos significativos y los índices de fracaso no se han reducido, dado que el inglés sigue siendo una materia complicada para gran parte del alumnado de Educación Secundaria. Asimismo, la evaluación de pruebas sigue siendo el método de evaluación predominante en la mayoría de las escuelas. El presente estudio de caso pretende compartir los resultados obtenidos con la puesta en práctica en un instituto de España de varios métodos de evaluación alternativos con la comunidad educativa.

Description

Keywords

EFL, Secondary Education, Alternative assessment, Action Research Project, Inglés como Lengua Extranjera, ILE, Educación Secundaria, Evaluación alternativa, Proyecto de investigación-acción en el aula

Department

Faculty/School

Degree

Doctorate program

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