Influencia de la cultura visual infantil en los dibujos de los/las niños/as

View/ Open
Date
2014Author
Advisor
Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Trabajo Fin de Grado/Gradu Amaierako Lana
Impact
|
nodoi-noplumx
|
Abstract
Vivimos en un mundo en el que las imágenes se han convertido en un elemento cada
vez más importante en nuestras vidas. La imagen nos transmite ideas, valores, gustos o
conocimientos. Los/as niños/as son consumidores de la cultura visual infantil actual,
controlada por multinacionales que transmiten aspectos cuestionables. Además las
imágenes dedicadas a ellos, tienen líneas simples y senc ...
[++]
Vivimos en un mundo en el que las imágenes se han convertido en un elemento cada
vez más importante en nuestras vidas. La imagen nos transmite ideas, valores, gustos o
conocimientos. Los/as niños/as son consumidores de la cultura visual infantil actual,
controlada por multinacionales que transmiten aspectos cuestionables. Además las
imágenes dedicadas a ellos, tienen líneas simples y sencillas. Es por ello que en este
trabajo, se va a tratar cómo la cultura visual infantil que rodea a los/as niños/as les
influye, y cómo esta cultura visual se refleja en sus producciones no dirigidas,
mediante la recopilación y análisis de los dibujos libres de primaria. Se atenderán
cuestiones como: temas, formas, estereotipos culturales y cromáticos. De igual modo,
se recogerán encuestas al profesorado para conocer su opinión y su preparación para
trabajar la cultura visual. Se constata que la influencia de la cultura visual puede ser
positiva, pero siempre siendo crítico con los mensajes que transmite. [--]
We live in a world which images have become an important element in our lives. The
images convey ideas, values, tastes or knowledge. Children are consumers of the
current infant visual culture controlled by multinational companies that transmit
questionable aspects. In addition, the images dedicated to them have simple lines.
That is why in this Project I will address how the infant visual ...
[++]
We live in a world which images have become an important element in our lives. The
images convey ideas, values, tastes or knowledge. Children are consumers of the
current infant visual culture controlled by multinational companies that transmit
questionable aspects. In addition, the images dedicated to them have simple lines.
That is why in this Project I will address how the infant visual culture that surround
children influences them and how this visual culture is reflected in its free productions,
by collecting and analyzing free drawings of primary. It will address questions such as:
Topics, forms, cultural stereotypes and chromatic stereotypes. Similarly it will collected
surveys of teachers to know their opinion and their preparation for working with visual
culture. It is confirm that the visual culture influence may be positive, but always being
critical of the messages transmitted. [--]
Subject
Cultura visual,
Dibujos infantiles,
Estereotipos,
Creatividad,
Alfabetización visual,
Visual Culture,
Childlike drawing,
Stereotypes,
Creativity,
Visual literacy
Degree
Graduado o Graduada en Maestro en Educación Primaria por la Universidad Pública de Navarra /
Lehen Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Appears in Collections
Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Lo narrativo y visual de “Voces en el parque”: una propuesta didáctica interdisciplinaria en el aula de secundaria
Arenas Delgado, Christian (Pamiela - Edarte, 2012) Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpenaThe following proposal, designed in the context of the Official Master in Language and Literature Didactic Investigation of Barcelona’s Autonomous University, studies the connections between text and image as reciprocal ... -
Salvem el Cabanyal. Alumnado de magisterio produce cultura visual a través de sus teléfonos móviles
Mascarell Palau, David (Pamiela - Edarte, 2012) Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpenaThis experience brings us closer to the look discharging student teachers on a social problem: the El Cabanyal of Valencia. A contribution by reflection with pictures, videos and sounds captured on their mobile phones, ... -
Cultura visual y construcción de la identidad de las jóvenes procedentes del Sur de Asia: narrar(se) en un contexto de hibridación cultural
Empain, Joanna; Rifà, Montserrat; Sánchez de Serdio, Aida; Vidiella, Judit (Pamiela - Edarte, 2012) Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpenaIn this paper we share some of the results of a research project conducted last year in four schools and a cultural center of Barcelona and its metropolitan area. In this research we analyzed and interpreted the school ...