Cultura visual y construcción de la identidad de las jóvenes procedentes del Sur de Asia: narrar(se) en un contexto de hibridación cultural

View/ Open
Date
2012Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpena
Impact
|
nodoi-noplumx
|
Abstract
In this paper we share some of the results of a research project conducted last year in four schools and
a cultural center of Barcelona and its metropolitan area. In this research we analyzed and interpreted the
school successful careers of a group of young women immigrants from South Asian countries (mainly from
Pakistan and India) who lived and were schooled –totally or partially– in Catalonia. ...
[++]
In this paper we share some of the results of a research project conducted last year in four schools and
a cultural center of Barcelona and its metropolitan area. In this research we analyzed and interpreted the
school successful careers of a group of young women immigrants from South Asian countries (mainly from
Pakistan and India) who lived and were schooled –totally or partially– in Catalonia. Therefore, the relation
between education, immigration and gender was considered. In this research context, the taken cases will
allow us to show the complexity of reconstructing a visual narrative that tells the paths of school life among
this group of young women and at the same time the emerging tensions in the research process.
This text links to our participation 2nd Meeting “RESEARCH WITH YOUNG PEOPLE: What do we know
of young people as producers of visual vulture”, held this year in Pamplona, with our own research; it
addresses the issue of young people as producers of visual culture by taking into account a need arose
during the project development by using the visual language of the girls participating as a significant fact
when telling (themselves) and rebuild their stories of school life. [--]
En este texto compartimos parte de los resultados de una investigación realizada el pasado curso escolar
en cuatro centros educativos y una entidad cultural de Barcelona y su área metropolitana. En esta
investigación se analizaron y se interpretaron las trayectorias de éxito escolar de un grupo de mujeres
jóvenes inmigradas procedentes de países del sur de Asia (principalmente del Pakistán y de l ...
[++]
En este texto compartimos parte de los resultados de una investigación realizada el pasado curso escolar
en cuatro centros educativos y una entidad cultural de Barcelona y su área metropolitana. En esta
investigación se analizaron y se interpretaron las trayectorias de éxito escolar de un grupo de mujeres
jóvenes inmigradas procedentes de países del sur de Asia (principalmente del Pakistán y de la India) que
viven y están escolarizadas –total o parcialmente– en Cataluña. Para ello se consideró la relación que
se puede establecer entre escolarización, inmigración y género. Los casos tomados en la investigación
nos permitirán mostrar, en este contexto investigativo, la complejidad de reconstruir una narrativa visual
que relate los caminos de la vida escolar de este grupo de jóvenes y de las tensiones que emergen en el
proceso de investigación.
El presente texto vincula nuestra participación a las 2as Jornadas “INVESTIGAR CON JÓVENES: ¿Qué
sabemos de los jóvenes como productores de Cultura Visual?”, realizadas este año en Pamplona, con
nuestra propia investigación; se aborda la cuestión de los jóvenes como productores de cultura visual
tomando en cuenta la necesidad que surgió en la misma investigación de usar el lenguaje visual por parte
de las chicas participantes como un hecho significativo a la hora de narrar(se) y reconstruir sus relatos
de vida escolar. [--]
Subject
Visual culture,
Bollywood,
Youth,
Visual narrative,
Cultura visual,
Bollywood,
Jóvenes,
Narrativa visual
Publisher
Pamiela - Edarte
Published in
Edarte, Grupo de investigación (ed.) (2013). Investigar con jóvenes: ¿Qué sabemos de los jóvenes como productores de cultura visual? Pamplona: Pamiela – Edarte (UPNA/NUP)
Appears in Collections
Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons: Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Influencia de la cultura visual infantil en los dibujos de los/las niños/as
Vivimos en un mundo en el que las imágenes se han convertido en un elemento cada vez más importante en nuestras vidas. La imagen nos transmite ideas, valores, gustos o conocimientos. Los/as niños/as son consumidores ... -
Lo narrativo y visual de “Voces en el parque”: una propuesta didáctica interdisciplinaria en el aula de secundaria
Arenas Delgado, Christian (Pamiela - Edarte, 2012) Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpenaThe following proposal, designed in the context of the Official Master in Language and Literature Didactic Investigation of Barcelona’s Autonomous University, studies the connections between text and image as reciprocal ... -
Salvem el Cabanyal. Alumnado de magisterio produce cultura visual a través de sus teléfonos móviles
Mascarell Palau, David (Pamiela - Edarte, 2012) Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpenaThis experience brings us closer to the look discharging student teachers on a social problem: the El Cabanyal of Valencia. A contribution by reflection with pictures, videos and sounds captured on their mobile phones, ...