Lo narrativo y visual de “Voces en el parque”: una propuesta didáctica interdisciplinaria en el aula de secundaria

View/ Open
Date
2012Author
Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpena
Impact
|
nodoi-noplumx
|
Abstract
The following proposal, designed in the context of the Official Master in Language and Literature Didactic
Investigation of Barcelona’s Autonomous University, studies the connections between text and image as
reciprocal complements for the interpretation of the literary message in the illustrated album book. Even
though the reader model points at children, its utility for interdisciplinary work b ...
[++]
The following proposal, designed in the context of the Official Master in Language and Literature Didactic
Investigation of Barcelona’s Autonomous University, studies the connections between text and image as
reciprocal complements for the interpretation of the literary message in the illustrated album book. Even
though the reader model points at children, its utility for interdisciplinary work between Literature and
Visual arts in the high-school classroom is proposed in this work, visualizing in Anthony Browne’s book,
‘Voices in the Park’ a possible transgenerational reading. In other words, given the complexity of his
codes hidden behind intertextual references, the didactic application of this piece of work for the literary
and visual competence development is possible through the comprehension and fictional creative labor
with the youth. This link is planed according to criteria that justifies the widening of literature teaching to
interdisciplinary work: students as producers of visual culture and narrative stories for the construction of
a fifth voice in Browne’s work. [--]
La siguiente propuesta, diseñada en el contexto del máster oficial de Investigación en didáctica de la lengua
y la literatura de la Universidad Autónoma de Barcelona, estudia las relaciones entre texto e imagen
como complementos recíprocos para la interpretación del mensaje literario en el libro álbum ilustrado. Si
bien su lector modelo apunta a la infancia, en el presente trabajo se propone su u ...
[++]
La siguiente propuesta, diseñada en el contexto del máster oficial de Investigación en didáctica de la lengua
y la literatura de la Universidad Autónoma de Barcelona, estudia las relaciones entre texto e imagen
como complementos recíprocos para la interpretación del mensaje literario en el libro álbum ilustrado. Si
bien su lector modelo apunta a la infancia, en el presente trabajo se propone su utilidad para el trabajo
interdisciplinario entre literatura y las artes visuales en el aula de secundaria, visualizando en el libro de Anthony
Browne, Voces en el Parque, una posible lectura transgeneracional, es decir, dada la complejidad
de sus códigos ocultos tras alusiones intertextuales, es posible la aplicación didáctica de esta obra para
el desarrollo de la competencia literaria y visual, a través de la comprensión y la labor creativa ficcional
con jóvenes. Este enlace se planifica según criterios que justifican la ampliación de la enseñanza de la
literatura hacia el trabajo interdisciplinar: los estudiantes como productores de cultura visual y de relatos
narrativos, para la construcción de una quinta voz en la obra de Browne. [--]
Subject
Illustrated album book,
Transgenerational reading,
Interdisciplinary work,
Literature and visual
arts, visual and literary competence,
Libro álbum ilustrado,
Lectura transgeneracional,
Trabajo interdisciplinario,
Literatura y artes
visuales, competencia literaria y visual
Publisher
Pamiela - Edarte
Published in
Edarte, Grupo de investigación (ed.) (2013). Investigar con jóvenes: ¿Qué sabemos de los jóvenes como productores de cultura visual? Pamplona: Pamiela – Edarte (UPNA/NUP)
Appears in Collections
Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons: Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Influencia de la cultura visual infantil en los dibujos de los/las niños/as
Vivimos en un mundo en el que las imágenes se han convertido en un elemento cada vez más importante en nuestras vidas. La imagen nos transmite ideas, valores, gustos o conocimientos. Los/as niños/as son consumidores ... -
Cultura visual y construcción de la identidad de las jóvenes procedentes del Sur de Asia: narrar(se) en un contexto de hibridación cultural
Empain, Joanna; Rifà, Montserrat; Sánchez de Serdio, Aida; Vidiella, Judit (Pamiela - Edarte, 2012) Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpenaIn this paper we share some of the results of a research project conducted last year in four schools and a cultural center of Barcelona and its metropolitan area. In this research we analyzed and interpreted the school ... -
Salvem el Cabanyal. Alumnado de magisterio produce cultura visual a través de sus teléfonos móviles
Mascarell Palau, David (Pamiela - Edarte, 2012) Contribución a congreso / Biltzarrerako ekarpenaThis experience brings us closer to the look discharging student teachers on a social problem: the El Cabanyal of Valencia. A contribution by reflection with pictures, videos and sounds captured on their mobile phones, ...