Diferencias en la interpretación del arte contemporáneo en los discursos y prácticas educativas de la galería Tate Britain
Date
2012Author
Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Capítulo de libro / Liburuen kapitulua
Version
Versión publicada / Argitaratu den bertsioa
Impact
|
nodoi-noplumx
|
Abstract
The paper presents the findings of the doctoral research Conceptions on art and
interpretation in the educational discourses and practices at Tate Britain in London. The research
analyzed the educational discourses and practices of Tate Britain gallery focusing on the art and
interpretation ideas they present. One of the interests was to examine how interpretation practices
change depending o ...
[++]
The paper presents the findings of the doctoral research Conceptions on art and
interpretation in the educational discourses and practices at Tate Britain in London. The research
analyzed the educational discourses and practices of Tate Britain gallery focusing on the art and
interpretation ideas they present. One of the interests was to examine how interpretation practices
change depending on the different types of works, especially with the works of different historical
periods. The analysis of educational texts, interviews with professionals of the Department of
Learning and practices of educators has shown that often a distinction is made between the way
of working with traditional and contemporary works of art, claiming that the latter have their own
characteristics when it comes to interpretation.This paper gives explains when these distinctions
were made and the reasons why they were made. Moreover it examines the involvement that
this differentiation can have on educational practices in museums, especially when working with
contemporary art. [--]
La comunicación presenta parte de las conclusiones de la investigación doctoral
Conceptions on art and interpretation in the educational discourses and practices at Tate
Britain in London. En la investigación se analizaron discursos y prácticas educativas de la galería
londinense fijándonos en las ideas de arte e interpretación que estos presentan. Uno de los
intereses era examinar la manera ...
[++]
La comunicación presenta parte de las conclusiones de la investigación doctoral
Conceptions on art and interpretation in the educational discourses and practices at Tate
Britain in London. En la investigación se analizaron discursos y prácticas educativas de la galería
londinense fijándonos en las ideas de arte e interpretación que estos presentan. Uno de los
intereses era examinar la manera en que las prácticas de interpretación cambian en función de
los con diferentes tipos de obras con los que se trabaja, especialmente con las obras de diferentes
periodos históricos. El análisis de diferentes textos educativos, entrevistas a profesionales del
Departamento de Educación y prácticas de los educadores de esta galería nos ha mostrado
que se hace a menudo una diferenciación entre la forma de trabajar con obras tradicionales y
con contemporáneas, alegando que éstas últimas tienen sus propias especificidades a la hora
de la interpretación. Esta comunicación muestra los momentos en los que se hicieron estas
distinciones y busca explicar las razones por las que se hacen. Además analiza la implicación
que esta diferenciación puede tener para las prácticas educativas de los museos, especialmente
cuando se trabaja con arte contemporáneo. [--]
Subject
Contemporary art,
Interpretation,
Museum education,
Tate Britain,
Arte contemporáneo,
Interpretación,
Educación museística,
Tate Britain
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Published in
Asensio, M., Rodríguez, C.G., Asenjo, E. & Castro, Y. (Eds.). SIAM Series Iberoamericanas de Museología. Año 3, vol. 2. Museos y educación, pp. 125-135
Departament
Universidad Pública de Navarra. Departamento de Psicología y Pedagogía /
Nafarroako Unibertsitate Publikoa. Psikologia eta Pedagogia Saila