“Affirmative genealogy” of religion from a sociological perspective
Date
2015Author
Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Artículo / Artikulua
Version
Versión publicada / Argitaratu den bertsioa
Impact
|
10.5477/cis/reis.151.3
Abstract
Pensamos que el hecho religioso se basa en el uso de conceptos
binarios (sagrado/profano, trascendente/inmanente, religioso/secular y
religioso/postsecular) que significan lo mismo. Esto es un error. Este
trabajo realiza una «genealogía afirmativa» del signifi cado diferenciado y
de la génesis social de tales conceptos. El par sagrado/profano
representa categorías epistemológico-cognitivas, ...
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Pensamos que el hecho religioso se basa en el uso de conceptos
binarios (sagrado/profano, trascendente/inmanente, religioso/secular y
religioso/postsecular) que significan lo mismo. Esto es un error. Este
trabajo realiza una «genealogía afirmativa» del signifi cado diferenciado y
de la génesis social de tales conceptos. El par sagrado/profano
representa categorías epistemológico-cognitivas, comunes a toda
experiencia religiosa, tanto en el tiempo como en el espacio, que separan
diferentes dominios del mundo. El par «trascendente/inmanente»
representa categorías históricas forjadas en torno al siglo V a. C., dentro
del surgimiento de la Edad Axial. El par religioso/secular representa
asimismo categorías históricas, pero esta vez nacidas dentro del
cristianismo europeo occidental. El par religioso/postsecular representa
categorías sociológicas nacidas dentro de un mundo ya «postsecular»,
aunque no postreligioso. [--]
Religion is often believed to be based on the use of binary concepts
(sacred/profane, transcendent/immanent, religious/secular and religious/
postsecular), which are assumed to have the same meaning. This,
however, is not the case. This work presents an “affirmative genealogy” of
the distinct meanings and the social genesis of these concepts. The
“sacred/profane” pairing represents epistemol ...
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Religion is often believed to be based on the use of binary concepts
(sacred/profane, transcendent/immanent, religious/secular and religious/
postsecular), which are assumed to have the same meaning. This,
however, is not the case. This work presents an “affirmative genealogy” of
the distinct meanings and the social genesis of these concepts. The
“sacred/profane” pairing represents epistemological and cognitive
categories which are common to all religious experiences in terms of time
and space, separating different domains of the world. The “transcendent/
immanent” pairing represents historical categories created around the 5th
century BC, with the emergence of the Axial Age. The “religious/secular”
pairing also represents historical categories, but this time they come from
Western European Christianity. The “religious/postsecular” pairing
represents sociological categories originating during the “postsecular”
world (but not a post-religious one). [--]
Subject
Religiosidad,
Ritos,
Secularización,
Simbolismo,
Sistema clasificatorio,
Teoría sociológica,
Religiosity,
Rites,
Secularization,
Symbolism,
Classification system,
Sociological theory
Publisher
Centro de Investigaciones Sociológicas
Published in
Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas. Nº 151, July - September 2015, pp. 3-20
Description
Enlace a la versión en castellano: https://hdl.handle.net/2454/22978
Departament
Universidad Pública de Navarra. Departamento de Sociología /
Nafarroako Unibertsitate Publikoa. Soziologia Saila