• Login
    View Item 
    •   Academica-e
    • Departamentos y Centros - Sailak eta Ikastegiak
    • Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación - Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
    • Trabajos Fin de Máster FCHS - GGZF Master Amaierako Lanak
    • View Item
    •   Academica-e
    • Departamentos y Centros - Sailak eta Ikastegiak
    • Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación - Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
    • Trabajos Fin de Máster FCHS - GGZF Master Amaierako Lanak
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Rendimiento académico y educación intercultural

    Thumbnail
    View/Open
    TFM (8.659Mb)
    Date
    2017
    Author
    Biliquera Makendengue, Estiven Luis 
    Advisor
    Martínez de Morentin, Sara 
    Pérez-Agote Aguirre, José María 
    Version
    Acceso abierto / Sarbide irekia
    Type
    Trabajo Fin de Máster/Master Amaierako Lana
    Impact
     
     nodoi-noplumx
     
     
     
     
     
    Show full item record
    Abstract
    Los principales objetivos de este trabajo son tres, primero mostrar las posibles diferencias que hay en el rendimiento académico de estudiantes navarros en base al origen nacional y al sexo. Segundo, comprobar si estas diferencias se deben al factor socioeconómico, y tercero, mostrar estrategias y acciones a favor de una educación inclusiva e intercultural en la sociedad y en la escuela. Los ... [++]
    Los principales objetivos de este trabajo son tres, primero mostrar las posibles diferencias que hay en el rendimiento académico de estudiantes navarros en base al origen nacional y al sexo. Segundo, comprobar si estas diferencias se deben al factor socioeconómico, y tercero, mostrar estrategias y acciones a favor de una educación inclusiva e intercultural en la sociedad y en la escuela. Los resultados a partir de un caso empírico muestran que las diferencias en el rendimiento académico son mínimas y no responden únicamente al factor socioeconómico. Con la ayuda del libro “Diversidad cultural y educación” de Xavier Besalú y de fuentes como el “Informe Delors” o el “Index for Inclusión”, se ha comprobado que la educación intercultural e inclusiva es necesaria y posible para una integración efectiva de las culturas y para crear ciudadanos críticos, responsables y respetuosos con la diversidad, y garantes de la igualdad y la justicia. [--]
     
    Three main objectives have been set out in this paper, firstly to compare possible differences in academic performance between students of Navarre, according to national origin, and sex. Secondly, to check whether the cause of these differences is socio-economic, and thirdly, to share strategies and actions which promote inclusive and intercultural education, within society and at school. The ... [++]
    Three main objectives have been set out in this paper, firstly to compare possible differences in academic performance between students of Navarre, according to national origin, and sex. Secondly, to check whether the cause of these differences is socio-economic, and thirdly, to share strategies and actions which promote inclusive and intercultural education, within society and at school. The results from an empirical case show that differences in academic performance are minimal and do not respond exclusively to the socio-economic factor. With the help of Xavier Besalú's book "Cultural Diversity and Education" and several other sources such as the "Delors report" or the "Index for Inclusion", it was found that intercultural and inclusive education is necessary and possible for an effective integration of cultures and to create critical, responsible and respectful citizens, with diversity and guarantee of equality, and justice. [--]
     
    Subject
    Estudiantes, Rendimiento académico, Factor socioeconómico, Diversidad, Interculturalidad, Students, Academic performance, Socio-económic factor, Diversity, Interculturalism
     
    Degree
    Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria por la Universidad Pública de Navarra / Bigarren Hezkuntzako Irakasletzako Unibertsitate Masterra Nafarroako Unibertsitate Publikoan
     
    URI
    https://hdl.handle.net/2454/25233
    Appears in Collections
    • Trabajos Fin de Máster FCHS - GGZF Master Amaierako Lanak [546]
    • Trabajos Fin de Máster - Master Amaierako Lanak [1490]
    Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.

     © Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa
         Repositorio basado en DSpace

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of Academica-eCommunities & CollectionsAuthorsAuthors By Issue DateTitlesSubjectsBy DegreeThis CollectionAuthorsAuthors By Issue DateTitlesSubjectsBy Degree

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

     © Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa
         Repositorio basado en DSpace

    Contact Us | Send Feedback