Now showing items 1-20 of 83

    • Mediación digital y memoria histórica: una mirada desde Navarra 

      Baraibar Echeverría, Álvaro Upna Orcid (Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, 2021)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      El presente artículo pretende acercarse al papel que la mediación digital y las Humanidades Digitales tienen en la gestión del patrimonio de la memoria histórica en sus diferentes expresiones. La mirada parte de Navarra, ...
    • Pre-service teachers’ perceptions and training contributions towards ICT use 

      Bueno-Alastuey, María Camino Upna Orcid; Villarreal Olaizola, Izaskun Upna Orcid (Universidad de Navarra, 2021)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Investigaciones previas han concluido que las TIC se emplean escasamente en las aulas de Educación Infantil y Primaria debido en parte a una insuficiente formación en TIC. Este estudio explora su uso y la validez de una ...
    • Exhumaciones y memoria histórica en España: una mirada interdisciplinar. A modo de presentación 

      Baraibar Echeverría, Álvaro Upna Orcid (Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2021)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      El presente dosier, que hemos titulado 'Exhumaciones y memoria histórica en España: una mirada interdisciplinar', nace de la voluntad de Huarte de San Juan. Geografía e Historia de contribuir a un mejor conocimiento de la ...
    • Verbal evidence of task-related strategies in EFL: children and adult interactions 

      Azpilicueta Martínez, Raúl Upna Orcid (Universidad de Murcia, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      The benefits of task-based interaction in Second Language Learning (SLL) have been made increasingly evident in the literature. However, unlike adult studies, only recently has interaction research on EFL children grown ...
    • La actividad metalingüística en una tarea de escritura colaborativa en Educación Primaria 

      Aznárez Mauleón, Mónica Upna Orcid; López Flamarique, María Teresa Upna Orcid; García del Real Marco, Isabel (CEPLI, Universidad de Castilla-La Mancha, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Diversos estudios destacan el valor de la actividad metalingüística que se genera en tareas de escritura colaborativa para el desarrollo de la competencia escrita del alumnado. Sin embargo, pocos la han analizado en el ...
    • Quizlet and podcasts: effects on vocabulary acquisition 

      Bueno-Alastuey, María Camino Upna Orcid; Nemeth, Katalin Upna (Routledge, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      To date, several studies have investigated the potential benefits of using Quizlet and podcasts for vocabulary development. However, they have mainly focused on the use of available material, and its effects on receptive ...
    • Information-seeking question intonation in Basque Spanish and its correlation with degree of contact and language attitudes 

      Romera Ciria, Magdalena Upna Orcid; Elordieta, Gorka (MDPI, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      The present study analyzes the prosodic characteristics of the variety of Spanish in contact with Basque (in the Basque Country, Spain). We focus on information-seeking yes/no questions, which present different intonation ...
    • Children's non-adultlike interpretations of telic predicates across languages 

      Martin, Fabienne; Demirdache, Hamida; García del Real Marco, Isabel; Van Hout, Angeliek; Kazanina, Nina (De Gruyter, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      The acquisition literature has documented several different types of misinterpretations of telic sentences by children, yet a comprehensive analysis of these child interpretations has not been attempted and a crosslinguistic ...
    • Teaching autonomy: does Spanish education system achieve the desired effect? 

      Ángel Alvarado, Rolando Alfredo; Wilhelmi, Miguel R. Upna Orcid; Belletich Ruiz, Olga Upna Orcid (Universidad de Almería, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      A pesar de que el currículo español para la educación primaria establece asignaturas troncales y específicas para promover la autonomía docente, la gestión curricular está logrando el efecto contrario según el profesorado. ...
    • Isolation at the workplace: the case of music teachers in the Spanish primary education system 

      Ángel Alvarado, Rolando Alfredo; Belletich Ruiz, Olga Upna Orcid; Wilhelmi, Miguel R. Upna Orcid (Routledge, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      This study aims to establish whether music teachers feel isolated at the workplace or not because only one music teacher is part of teaching staff in a primary school by reasons linked to the limited school budget. A ...
    • Del terror a la esperanza: lugares de memoria en Navarra 

      Gastón Aguas, José Miguel; Layana Ilundáin, César Upna (Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      La limpieza política desatada por los sublevados en julio de 1936 provocó una oleada de violencia sin precedentes en Navarra, entre cuyas manifestaciones destaca el asesinato de miles de personas; asesinatos casi siempre ...
    • Caminar el presente, intervenir el pasado: de lugares a espacios de memoria 

      García Funes, Juan Carlos Upna (Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Presentación de los artículos que componen este número de la Revista Huarte de San Juan, recogidos bajo el título 'Dosier: Los lugares de la memoria'. Las aportaciones de este dosier coinciden en la exploración del origen ...
    • Investigating the interrelationship between rated L2 proficiency and linguistic complexity in L2 speech 

      Bulté, Bram; Roothooft, Hanne Upna Orcid (Elsevier, 2020)   Artículo / Artikulua
      This study investigates the relationship between nine quantitative measures of L2 speech complexity and subjectively rated L2 proficiency by comparing the oral productions of English L2 learners at five IELTS proficiency ...
    • La presencia del laísmo, leísmo y loísmo en seis relatos breves de Juan Arzadun, Juan de Irigoyen, Miguel Aranaz y Rafael Sánchez 

      Goñi Alsúa, Miren Edurne Upna (Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Laísmo, leísmo y loísmo son tres fenómenos sintácticos recurrentes en la lengua castellana producidos por el uso erróneo de los pronombres personales átonos o clíticos. Estas variaciones de la norma se han estudiado ...
    • Transitioning to English medium instruction in operations management courses taught on Spanish business degrees: perceptions and diagnosis 

      Alfaro-Tanco, José A.; Roothooft, Hanne; Breeze, Ruth (OmniaScience, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Purpose: The objective of the present study is to analyze the effects of the transition to English Medium Instruction (EMI) on lecturers in Spanish universities in one specific area, namely Operations Management courses ...
    • Task repetition and collaborative writing by EFL children: beyond CAF measures 

      Hidalgo Gordo, María Ángeles; Lázaro Ibarrola, Amparo (Adam Mickiewicz University Press, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Research into the potential of collaborative writing is relatively new. Similarly, task repetition (TR), which has been claimed to be a valuable tool for language learning, has been rarely explored in the context of writing. ...
    • De escalas, tiempos y cultura: grado en Historia y Patrimonio por la Upna 

      Mendiola Gonzalo, Fernando; Wilhelmi, Miguel R. (Gobierno de Navarra, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Septiembre de 2019. La primera promoción del nuevo Grado en Historia y Patrimonio comienza sus estudios en la Upna. Se corrige así un evidente déficit en la oferta educativa en Navarra, ya que hasta ese momento era la única ...
    • Tracking the dynamic nature of learner individual differences: initial results from a longitudinal study 

      Jung, Daniel; Dibartolomeo, Megan; Melero García, Fernando; Giacomino, Lindsay; Gurzynski Weiss, Laura; Henderson, Carly; Hidalgo Gordo, María Angeles (Adam Mickiewicz University Press, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Individual differences (IDs) have long been considered one of the most important factors explaining variable rates and outcomes in second language acquisition (Dewaele, 2013). While traditional operationalizations of IDs ...
    • El proceso de planificación previa en la escritura colaborativa de textos en educación primaria 

      Aznárez Mauleón, Mónica Upna Orcid; López Flamarique, María Teresa Upna Orcid (Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      Este trabajo, de carácter descriptivo y cualitativo, investiga las operaciones o subprocesos de planificación textual que lleva a cabo el alumnado de primaria así como las técnicas que emplea en la elaboración de borradores. ...
    • Los autos sacramentales de Calderón de la Barca en los románticos ingleses: Coleridge, Southey y Shelley 

      Rodríguez Ortega, Davinia (Universidad de Cádiz, 2020)   Artículo / Artikulua  OpenAccess
      The present article examines from the Reception theory and the concept of 'phenomenology' the way in which three authors of English Romanticism, Southey, Coleridge and Shelley read the sacramental plays of Calderon de la ...