• Login
    View Item 
    •   Academica-e
    • Departamentos y Centros - Sailak eta Ikastegiak
    • Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación - Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
    • Trabajos Fin de Máster FCHS - GGZF Master Amaierako Lanak
    • View Item
    •   Academica-e
    • Departamentos y Centros - Sailak eta Ikastegiak
    • Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación - Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
    • Trabajos Fin de Máster FCHS - GGZF Master Amaierako Lanak
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    La literatura diferencial como herramienta didáctica para la reducción de prejuicios de género

    Thumbnail
    View/Open
    TFM18-MPES-CAS-LES-125483.pdf (1.584Mb)
    Date
    2019
    Author
    Les Farré, Ana Lorea 
    Advisor
    Aragüés Cemborain, Miren Itziar 
    Version
    Acceso abierto / Sarbide irekia
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Trabajo Fin de Máster/Master Amaierako Lana
    Impact
     
     
     
     
     
     
     
    Show full item record
    Abstract
    Este trabajo de investigación parte de una primera hipótesis de que, a pesar de los importantes avances en cuestión de igualdad entre hombres y mujeres, en un aula, igual que en la sociedad actual, podemos encontrar prejuicios de género. Por otra parte, teníamos otra idea previa de que la literatura puede ser un instrumento útil para reducirlos. T ... [++]
    Este trabajo de investigación parte de una primera hipótesis de que, a pesar de los importantes avances en cuestión de igualdad entre hombres y mujeres, en un aula, igual que en la sociedad actual, podemos encontrar prejuicios de género. Por otra parte, teníamos otra idea previa de que la literatura puede ser un instrumento útil para reducirlos. Teniendo ese objetivo en mente, recogimos información de varias fuentes: observación de aula, un cuestionario inicial y otro final, y producciones escritas del alumnado. La metodología utilizada para llevar a cabo el análisis de resultados es mixta: cuantitativa para el análisis del pre-test y post-test, y cualitativa para las producciones escritas. Los resultados obtenidos demuestran que la producción literaria femenina, como ejemplo de literatura diferencial, generalmente fomenta la reflexión y contribuye a una reducción de prejuicios de género en la Educación Secundaria. [--]
     
    This research work is based on a first hypothesis that even though there has been an important progress regarding equality between men and women, we can find gender-based prejudices in our classrooms, in the same way as we do in our society. Furthermore, we had another prior idea that literature can be a useful instrument to reduce them. Having ... [++]
    This research work is based on a first hypothesis that even though there has been an important progress regarding equality between men and women, we can find gender-based prejudices in our classrooms, in the same way as we do in our society. Furthermore, we had another prior idea that literature can be a useful instrument to reduce them. Having this aim in mind, we gathered information from several sources: our classroom observation, an initial and final questionnaire, and the writings of the students. The method ology used to carry out the results analysis is mixed: quantitative for the pre-test and post-test analysis, and qualitative for the writings. The results obtained prove that women’s literary production, as an example of differential literature, generally encourages reflection and contributes to reducing gender-based prejudices at secondary school. [--]
     
    Subject
    Literatura diferencial, Prejuicios, Sexismo, Educación literaria, Secundaria, Differential literature, Prejudices, Sexism, Literary education, Secondary school
     
    Degree
    Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria por la Universidad Pública de Navarra / Bigarren Hezkuntzako Irakasletzako Unibertsitate Masterra Nafarroako Unibertsitate Publikoan
     
    URI
    https://hdl.handle.net/2454/33661
    Appears in Collections
    • Trabajos Fin de Máster FCHS - GGZF Master Amaierako Lanak [509]
    • Trabajos Fin de Máster - Master Amaierako Lanak [1312]
    Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.

     © Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa
         Repositorio basado en DSpace

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of Academica-eCommunities & CollectionsAuthorsAuthors By Issue DateTitlesSubjectsBy DegreeThis CollectionAuthorsAuthors By Issue DateTitlesSubjectsBy Degree

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

     © Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa
         Repositorio basado en DSpace

    Contact Us | Send Feedback