• Login
    View Item 
    •   Academica-e
    • Departamentos y Centros - Sailak eta Ikastegiak
    • Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación - Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
    • Trabajos Fin de Grado FCHS - GGZF Gradu Amaierako Lanak
    • View Item
    •   Academica-e
    • Departamentos y Centros - Sailak eta Ikastegiak
    • Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación - Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
    • Trabajos Fin de Grado FCHS - GGZF Gradu Amaierako Lanak
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Nafarroako Unibertsitate Publikoko Haur Hezkuntza Irakasle Graduaren genero ikuspegia formakuntzan. Azterketa txiki bat

    Thumbnail
    View/Open
    zaratiegui.110433-GALa.pdf (2.021Mb)
    Date
    2020
    Author
    Zaratiegui Barranco, Ana 
    Advisor
    Echarri García, Imanol 
    Version
    Acceso abierto / Sarbide irekia
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Trabajo Fin de Grado/Gradu Amaierako Lana
    Impact
     
     
     
     
     
     
     
    Show full item record
    Abstract
    La perspectiva de género es fundamental para poder identificar, cuestionar y valorar la discriminación, desigualdad y exclusión que todavía sufren las mujeres a día de hoy por el simple hecho de ser mujer. Y para implementar ese cambio de perspectiva en nuestra sociedad la educación es la herramienta idónea, ya que la escuela es un ámbito que favorece la formación de personas con pensamiento ... [++]
    La perspectiva de género es fundamental para poder identificar, cuestionar y valorar la discriminación, desigualdad y exclusión que todavía sufren las mujeres a día de hoy por el simple hecho de ser mujer. Y para implementar ese cambio de perspectiva en nuestra sociedad la educación es la herramienta idónea, ya que la escuela es un ámbito que favorece la formación de personas con pensamiento crítico. Pero para ello, para que el cambio sea efectivo, es necesario que el profesorado este formado en materia de género. Para poder formar hay que estar formado y el cambio tiene que empezar por uno mismo. Es por eso que con este estudio quiero hacer una foto de la realidad y ver la evolución que ha tenido el plan de estudios del Grado en Maestro de Educación Infantil de la Universidad Pública de Navarra en materia de perspectiva de género. [--]
     
    Genero ikuspegia emakumeak emakume izateagatik gaur egun oraindik ere pairatzen duten diskriminazio, berdintasun eza eta bazterketa identifikatu, zalantzan jarri eta balioesteko funtsezkoa da. Eta bizi garen gizartean ikuspegi aldaketa hori ezartzeko, hezkuntza oso tresna aproposa da. Izan ere, eskolak pertsonen pentsamendu kritikoaren heziketa laguntzen du. Baina beharrezkoa den aldaketa er ... [++]
    Genero ikuspegia emakumeak emakume izateagatik gaur egun oraindik ere pairatzen duten diskriminazio, berdintasun eza eta bazterketa identifikatu, zalantzan jarri eta balioesteko funtsezkoa da. Eta bizi garen gizartean ikuspegi aldaketa hori ezartzeko, hezkuntza oso tresna aproposa da. Izan ere, eskolak pertsonen pentsamendu kritikoaren heziketa laguntzen du. Baina beharrezkoa den aldaketa eraginkorra izan dadin, irakasleek genero ikuspegian formakuntza jasotzea beharrezkoa da. Irakasleak aldaketaren motorea izan behar dira, hezitzaileak izateko hezituak izan behar dira eta aldaketa norberarekin hasi behar da. Horregatik, azterketa honekin Nafarroako Unibertsitate Publikoko Haur Hezkuntzako Irakasle Graduaren errealitatearen argazkia eta azken urte hauen bilakaera ikusi nahi dut ikasketa planek genero ikuspegian duten plangintza aztertuz. [--]
     
    The gender perspective is essential for being able to identify, question and assess the discrimination, inequality and exclusion that women are still suffering today due to the simple fact of being a woman. To implement this change of perspective in our society, education is the ideal tool, because the school is a perfect environment that improves the training of people with critical thinkin ... [++]
    The gender perspective is essential for being able to identify, question and assess the discrimination, inequality and exclusion that women are still suffering today due to the simple fact of being a woman. To implement this change of perspective in our society, education is the ideal tool, because the school is a perfect environment that improves the training of people with critical thinking. However, if we are looking for a real and effective change, it is necessary for the teachers to be trained in gender. They must be the leaders of this change. That’s why with this study I want to take a picture of reality and see the evolution of the curriculum of the Degree in Early Childhood Education at the Public University of Navarra in terms of gender perspective [--]
     
    Subject
    Sexismo, Perspectiva de género, Coeducación, Plan de estudios universitario, Formación, Genero ikuspegia, Hezkidetza, Unibertsitateko ikasketa plana, Formakuntza, Sexism, Gender perspective, Co-education, University study program, Training
     
    Degree
    Graduado o Graduada en Maestro en Educación Infantil por la Universidad Pública de Navarra / Haur Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
     
    URI
    https://hdl.handle.net/2454/37757
    Appears in Collections
    • Trabajos Fin de Grado FCHS - GGZF Gradu Amaierako Lanak [780]
    • Trabajos Fin de Grado - Gradu Amaierako Lanak [2539]
    Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.

     © Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa
         Repositorio basado en DSpace

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of Academica-eCommunities & CollectionsAuthorsAuthors By Issue DateTitlesSubjectsBy DegreeThis CollectionAuthorsAuthors By Issue DateTitlesSubjectsBy Degree

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

     © Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa
         Repositorio basado en DSpace

    Contact Us | Send Feedback