Perceived constraints of contextual factors on CLIL teachers’ effectiveness: effect of a training course
Date
2022Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Artículo / Artikulua
Version
Versión publicada / Argitaratu den bertsioa
Impact
|
10.5294/laclil.2022.15.2.5
Abstract
Aunque se ha investigado la implementación de la metodología Aprendizaje Integrado
de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) y sus resultados ampliamente, pocos trabajos se han
centrado en el efecto de los factores contextuales (FC) en las actitudes de los profesores y en cuáles
se perciben como limitaciones. Además, ninguna investigación ha explorado cómo la formación
del profesorado podrí ...
[++]
Aunque se ha investigado la implementación de la metodología Aprendizaje Integrado
de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) y sus resultados ampliamente, pocos trabajos se han
centrado en el efecto de los factores contextuales (FC) en las actitudes de los profesores y en cuáles
se perciben como limitaciones. Además, ninguna investigación ha explorado cómo la formación
del profesorado podría cambiar las creencias de los docentes y ayudar a ajustar o modificar algunos
de los efectos negativos que ejercen los FC en las prácticas docentes. Este estudio cualitativo
explora las creencias de seis profesores de secundaria AICLE en servicio sobre los FC y el efecto
que un curso de formación tuvo sobre ellas. Los resultados confirmaron que los FC se perciben
como limitaciones para la implementación exitosa de AICLE, y que la capacitación puede tener
un efecto positivo en la transformación de creencias negativas en otras más favorables. Esto, a su
vez, puede ayudar a los profesores a hacer frente a las situaciones de enseñanza desfavorables que
los FC pueden provocar a diario. Puesto que estos factores parecen obstaculizar el éxito de AICLE,
considerarlos en los programas de formación puede contribuir en gran medida a mejorar la eficacia
de los docentes. [--]
Even though the implementation of Content and Language Integrated Learning (CLIL)
and its results have been researched extensively, fewer works have focused on the effect of contextual factors (CF) on teachers’ beliefs and on which ones are perceived as constraints. Furthermore,
no research has explored how training might change those beliefs and help to adjust or modify
some of the negative e ...
[++]
Even though the implementation of Content and Language Integrated Learning (CLIL)
and its results have been researched extensively, fewer works have focused on the effect of contextual factors (CF) on teachers’ beliefs and on which ones are perceived as constraints. Furthermore,
no research has explored how training might change those beliefs and help to adjust or modify
some of the negative effects that CF exert on teaching practices. This qualitative study explores six
in-service CLIL secondary teachers’ beliefs about CF and the effect a training course had on them.
Results confirmed CF are perceived as constraints to the successful implementation of CLIL, and
training appears to have a positive effect in shaping negative teachers’ beliefs and attitudes into
more favourable ones. This, in turn, may help teachers to cope with the unfavourable teaching
situations that CF may provoke on a daily basis. Since CF still seem to hinder CLIL success, considering teachers’ beliefs about them in CLIL teacher training programmes may contribute largely to
teachers’ effectiveness. [--]
Subject
Factores contextuales AICLE,
Profesores AICLE,
Creencias de los profesores AICLE,
Formación de profesores AICLE,
Implementación efectiva AICLE,
CLIL contextual factors,
CLIL teachers,
CLIL teachers' beliefs,
CLIL teacher training,
Effective CLIL
implementation
Publisher
Universidad de La Sabana
Published in
Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning, 15(2), 1-31
Departament
Universidad Pública de Navarra. Departamento de Ciencias Humanas y de la Educación /
Nafarroako Unibertsitate Publikoa. Giza eta Hezkuntza Zientziak Saila
Publisher version
Sponsorship
This work was supported by a Margarita Salas research grant, funded by Universidad Pública de Navarra and the Ministry of Universities of Spain within the Plan of Recovery, Transformation, and Resilience and the European Recovery Instrument NextGeneration EU.