• Login
    View Item 
    •   Academica-e
    • Congresos y Publicaciones de la UPNA - NUPeko Biltzarrak eta Argitalpenak
    • Revista Huarte de San Juan
    • RHSJ. Filología y Didáctica de la Lengua - Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika
    • RHSJ Filología y Didáctica de la Lengua. Año 2013 nº 13
    • View Item
    •   Academica-e
    • Congresos y Publicaciones de la UPNA - NUPeko Biltzarrak eta Argitalpenak
    • Revista Huarte de San Juan
    • RHSJ. Filología y Didáctica de la Lengua - Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika
    • RHSJ Filología y Didáctica de la Lengua. Año 2013 nº 13
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Los Enrarecidos: Rubén Darío, Oscar Wilde y la crítica de los espacios culturales

    Thumbnail
    View/Open
    HSJ_Filología_13_2013_Enrarecidos.pdf (160.1Kb)
    Date
    2013
    Author
    Barros Grela, Eduardo 
    Version
    Acceso abierto / Sarbide irekia
    Type
    Artículo / Artikulua
    Impact
     
     nodoi-noplumx
     
     
     
     
     
    Show full item record
    Abstract
    En este estudio se repasan las propuestas estéticas de dos figuras literarias con un papel paradigmático en el desarrollo del modernismo: Rubén Darío y Oscar Wilde. Ambos recuperan la fascinación por «lo extraño » –o lo raro– que ya había sido fundamental en previas corrientes literarias, y buscan producir un espacio que les sea propio a estos excéntricos interlocutores. A partir de la Historia d ... [++]
    En este estudio se repasan las propuestas estéticas de dos figuras literarias con un papel paradigmático en el desarrollo del modernismo: Rubén Darío y Oscar Wilde. Ambos recuperan la fascinación por «lo extraño » –o lo raro– que ya había sido fundamental en previas corrientes literarias, y buscan producir un espacio que les sea propio a estos excéntricos interlocutores. A partir de la Historia de la Locura, de Michel Foucault, y de Thirdspace, de Edward Soja, observamos cómo la necesidad de producir un espacio para estos «raros» genera una espacialidad cultural determinada por una relación de poder entre los discursos dominantes y las estéticas transgresoras que representan. Con una ambición determinantemente comparatista, este ensayo parte de una lectura crítica de «Max Nordau» para adentrarse en los conflictos espaciales que, según Michel Foucault, son la principal característica del cambio de siglo desde un punto de vista epistemológico. [--]
     
    In this study we review the aesthetic proposals of two relevant literary figures in the development of Modernism: Rubén Darío and Oscar Wilde. Both writers show evidence of feeling fascinated by the «strangeness » that had proved instrumental in previous literary movements, and seek to produce a space that is proper to their eccentric partners. Michel Foucault’s History of Madness and Edward Soja ... [++]
    In this study we review the aesthetic proposals of two relevant literary figures in the development of Modernism: Rubén Darío and Oscar Wilde. Both writers show evidence of feeling fascinated by the «strangeness » that had proved instrumental in previous literary movements, and seek to produce a space that is proper to their eccentric partners. Michel Foucault’s History of Madness and Edward Soja’s Thirdspace are the basis of this essay to look at the need to produce a space for those «strange» individuals, as they generate a certain cultural spatiality defined by a relation of power between the different dominant discourses and the transgressive aesthetics they represent. Rooting from a clear comparative ambition, this essay critically reads «Max Nordau» to assess the spatial conflicts that, according to Michel Foucault, are the main feature of the turn of the century from an epistemological perspective. [--]
     
    Subject
    Modernismo, Espacio, Espacialidad, Transgresión, Extraño, Modernism, Space, Spatiality, Transgression, Strangeness
     
    Publisher
    Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
    Published in
    HUARTE DE SAN JUAN. Filología y Didáctica de la Lengua N. 13 / Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika 13 Z. Pamplona: Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2013. Págs. 9-19
    URI
    https://hdl.handle.net/2454/9404
    Appears in Collections
    • RHSJ Filología y Didáctica de la Lengua. Año 2013 nº 13 [12]
    Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.

     © Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa
         Repositorio basado en DSpace

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of Academica-eCommunities & CollectionsAuthorsAuthors By Issue DateTitlesSubjectsBy DegreeThis CollectionAuthorsAuthors By Issue DateTitlesSubjectsBy Degree

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

     © Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa
         Repositorio basado en DSpace

    Contact Us | Send Feedback