Browsing by Author "Marcos Matas, Gustavo"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Publication Open Access Coordinación, digitalización y desarrollo de competencias en Economía y Dirección de Empresas: memoria final PINNE(2023) Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea; Cavero Brújula, María Sandra; Arnedo Ajona, Laura; Benito Ostolaza, Juan Miguel; Campión Arrastia, María Jesús; Cortiñas Ugalde, Mónica; Domínguez Irastorza, Juan Miguel; García Olaverri, Carmen; Larrea Goñi, María Pilar; Lecumberri Goyeneche, Eva; Marcos Matas, Gustavo; Martija Gambra, Jesús María; Osés Eraso, Nuria; Sánchez Alegría, Santiago; Sánchez Iriso, Eduardo; Simón Elorz, Katrin; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Llorente Erviti, Loreto; Puértolas Sagardoy, Javier; Arlegi Pérez, Ricardo; Arce Urriza, Marta; Cebollada Calvo, JavierEl proyecto se estructura en torno a varias acciones clave (AC): AC1) Reestructurar la optatividad de los grados del Centro en torno a la idea nuclear de generar especializaciones, con vocación interdisciplinar y de inserción laboral, en bloques de 4 asignaturas coordinadas entre sí para diseñar un reto (actividad, caso, proyecto) en común. AC2) Poner en marcha un taller virtual de trabajo para la explotación docente de diversas aplicaciones para dispositivos móviles dirigidas al desarrollo de competencias relacionadas con las asignaturas de microeconomía básica. AC3) Implantar nuevas metodologías docentes para asegurar la coordinación vertical en las asignaturas del módulo de marketing.Publication Open Access Curbing members' opportunism in first-tier and federated agricultural marketing cooperatives(Wiley, 2021) Hernández-Espallardo, Miguel; Arcas-Lario, Narciso; Sánchez-Navarro, Jorge L.; Marcos Matas, Gustavo; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaAgricultural marketing cooperatives are of panoramic socioeconomic importance. As owners, decision-makers, and suppliers, their members' opportunism is of great concern to their competitiveness. In this study, we analyze sthe impact of governance mechanisms on opportunism. We explore the nonlinear effects and differences between the memberships of first-tier cooperatives and federated cooperatives. Empirical results show that not all the mechanisms are equally effective: effective mechanisms for first-tier cooperatives memberships should be employed with lower intensity, whereas those effective for federated cooperatives memberships need a higher intensity of employment. The results of this study allow presenting theoretical and managerial implications in an underexplored field of research.Publication Open Access From familiarity to acceptance: the impact of Generative Artificial Intelligence on consumer adoption of retail chatbots(Elsevier, 2025-01-17) Arce Urriza, Marta; Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Marcos Matas, Gustavo; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBEThis study investigates the influence of Generative Artificial Intelligence (GenAI) on consumer adoption of retail chatbots, focusing on how GenAI impacts key adoption determinants, the role of familiarity and assessing its effects across different stages of the customer journey. We conducted two waves of surveys, one pre- and one post-GenAI integration, to compare consumer perceptions across three customer service tasks. Using the Service Robot Acceptance Model (SRAM) as a framework, we found that GenAI enhances consumer perceptions of chatbot usefulness, human-likeness, and familiarity, thereby increasing adoption intentions. However, trust remains largely unchanged, and privacy concerns have risen post-GenAI. Additionally, the relationships remain stable across customer journey stages, with familiarity playing a key role. Our findings extend SRAM to the retail context with GenAI, offering new insights into the temporal stability of chatbot adoption factors. It underscores familiarity's dual role (direct and indirect) in fostering adoption, while highlighting that GenAI impacts specific aspects of consumer interaction. These findings provide insights for retailers to leverage GenAI-powered chatbots to enhance customer engagement and satisfaction.Publication Open Access Investigación sobre eSports 'Estudio sobre la figura de la mujer'(2019) Eraso Rada, Sergio; Marcos Matas, Gustavo; Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien FakultateaEn este Trabajo de Fin de Grado (TFG) se ha llevado a cabo una investigación sobre el fenómeno de los eSports o también conocido como deportes electrónicos. Se ha realizado un marco contextual donde se visualiza el fenómeno de los eSports desde sus inicios hasta la actualidad, analizando todos elementos que han contribuido a su crecimiento, así como la manera en la que han llegado a convertirse en uno de los deportes más importantes del mundo, tanto a nivel de visualizaciones como económico, haciendo hincapié en el sector nacional mediante el caso Movistar y de la inversión realizada en él. Finalmente, se ha analizado la figura de la mujer en los eSports mediante un estudio exploratorio, en el que mediante el muestreo por bola de nieve y por medio de entrevistas en profundidad, se han obtenido unos resultados mediante los cuales podremos acercarnos a comprender mejor el problema.Publication Open Access Plan de marketing de un emprendimiento comunitario: Crocancuy(2023) Azcona Murillo, Eva; Marcos Matas, Gustavo; López Arceiz, Francisco José; Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien FakultateaEl presente trabajo tiene como objetivo la realización de un plan de marketing para CrocanCuy, un proyecto de emprendimiento comunitario de la Asociación de Campesinos Familias Nuragro. Crocancuy, ubicado en San Lorenzo (Colombia), es un asadero de cuyes, producto tradicional de la región andina. En primer lugar, se analiza la situación tanto interna como los factores externos mediante el estudio tanto de bibliografía como de los resultados de la investigación realizada mediante entrevistas a consumidores de la zona, para posteriormente establecer unos objetivos a cumplir durante el primer año de CrocanCuy. Posteriormente, se establecen unas acciones concretas planteadas para alcanzar los objetivos planteados, y se le asigna un presupuesto. Este trabajo se enmarca en la economía campesina, y bajo los principios de la economía social y solidaria, priorizando la satisfacción de las necesidades de las personas y la mejora de las condiciones de vida al ánimo de lucro.Publication Open Access The role of members' commitment on agri-food co-operatives' capitalization, innovation and performance(Wageningen Academic Publishers, 2018) Marcos Matas, Gustavo; Ruggeri, Arianna; Ghelfi, Rino; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaUndercapitalization has been recognized as a problem affecting Italian co-operatives to perform in modern agri-food markets. An empirical study on 50 Italian agri-food co-operatives was carried out to investigate co-operatives members' commitment capability to impact on the level of capitalization. The level of capitalization was also investigated as a mean to influence co-operatives' innovation and subsequently their performance. The results show how co-operatives with more committed memberships display higher levels of capitalization and that capitalization positively relates with innovation levels. The latter is also confirmed to enhance co-operatives' performance. These results are relevant from a managerial point of view as they reveal the importance of members' commitment in this particular type of organizations and provide new insights to improve co-operatives’ innovation and performance.Publication Open Access Teachers’ attitudes towards chatbots in education: a technology acceptance model approach considering the effect of social language, bot proactiveness, and users’ characteristics(Taylor & Francis, 2021) Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Marcos Matas, Gustavo; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Gobierno de Navarra / Nafarroako GobernuaThe appearance of Artificial Intelligence implementations, such as text-based virtual assistants (chatbots) in education is relatively new. These implementations can be useful for helping teachers and students to solve both educational questions and routine tasks. This paper examines the factors that explain teachers’ acceptance of chatbots through the dimensions of the Technology Acceptance Model (perceived usefulness and perceived ease of use), its conversational design (use of social language and proactiveness), and the teachers’ age and digital skills. The data collection process included a pre-test and an online survey with four different types of chatbots. We analyse 225 responses of primary and secondary education teachers. The results show that the perceived easiness and perceived usefulness leads to greater acceptance of chatbots. As for the chatbots’ features, formal language by a chatbot leads to a higher intention of using them. These results can help in chatbot design and communication decisions, improving the acceptance of the educational community.