RHSJ Psicología y Pedagogía. Año 1998-9 nº 4-5
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Publication Open Access Desarrollo y evolución de los planteamientos multiculturales, en los ámbitos social y escolar(Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 1998) Peñalva Vélez, Alicia; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThe cultural pluralism that characterize the present-day “Technology and Information Society” is the result of the new social, economic and political model of development, which has being originated by the “Services Society”. The dominant cultural model has been broken by the actual diversity; as a result of that the particular cultures are the agent of identity for several social groups. In this context multicultural proposals shoot up in response of the new need that the plurality and the diversity establish in society. Be this way the named “minorities” can demand the recognition of their social and cultural rights. And in evolution from multiculturalism the intercultural proposals as a real redefinition of the traditional schemes about the world grow up. In the educational context, school must pay attention to this reality, and the “Curriculum” has to perform the Multicultural Education Movement. In fact and truthful Intercultural Curriculum is to be based in Critical Education Model.Publication Open Access Violencia familiar: perfil psicológico del maltratador y estrategias de intervención(Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 1999) Fernández-Montalvo, Javier; Echeburúa, Enrique; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaEn este trabajo se analizan los mecanismos psicológicos implicados en la violencia familiar. Se lleva a cabo una descripción de las características demográficas y psicopatológicas de los maltratadores domésticos, así como de las principales distorsiones cognitivas que presentan. Desde una perspectiva terapéutica, se presentan los resultados obtenidos por los autores de este texto en el tratamiento cognitivo-conductual de los maltratadores domésticos.