López Pérez, María Victoria
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
López Pérez
First Name
María Victoria
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
person.page.instituteName
I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access Repensando la enseñanza de L2 en programas de estudio en el extranjero (PREE): consideraciones a partir de unos cursos de español universitarios(University of Latvia Press, 2020) López Pérez, María Victoria; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakAunque algunas universidades españolas cuentan con una extensa experiencia en la recepción de estudiantes extranjeros en programas de EL2 (PREE), otras, generalmente de reciente creación, están empezando a prestarles atención, entre otros motivos, como parte de su apuesta por la internacionalización. Es el caso de la Universidad Pública de Navarra, España, que, en la última década, viene ofreciendo cuatro asignaturas de español L2 a más de 150 estudiantes internacionales que las cursan anualmente como parte de su programa de estudios en la universidad de acogida. Actualmente se está llevando a cabo una investigación cuyas conclusiones servirán de referencia para revisar los objetivos de aprendizaje y los programas de las mencionadas asignaturas, o para la elaboración de otros destinados a asignaturas EL2 de nueva creación que se ajusten al perfil, a las necesidades, a los intereses y a las expectativas de los estudiantes internacionales a los que van dirigidas. La investigación en curso, de tipo cuantitativo, tiene como muestra un centenar de estudiantes de los cursos 2017-18 y 2018-19, y analiza el perfil sociolingüístico de los estudiantes, sus motivaciones para aprender español y sus actitudes hacia los distintos elementos que comprenden el contexto pedagógico de inmersión en que se desarrollan estas asignaturas. Los temas incluidos en la investigación y resultados parciales de esta nos sirven en este trabajo para reflexionar sobre aspectos pedagógicos y de investigación relacionados con los PREE.Publication Open Access Integrating collaborative digital multimodal tasks in Spanish as a second language course(Cambridge University Press, 2025-02-19) Elola, Idoia; Bueno-Alastuey, María Camino; López Pérez, María Victoria; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASThe emphasis in L2 learning has mainly focused on individual writers and monomodal academic genres (e.g. narration, argumentation), neglecting the potential of collaborative composing and the use of digital genres that introduce additional semiotic sources, for fear of having to deal with "a messy transition to digital multimodal communication" (Lotherington, 2021: 220). Yet, because Web 2.0 technological upgrades have enabled interactivity, literacy has morphed from discretely reading and writing a static page to dynamically reading and writing a multimodal one, which underpins collaborative authorship and (local and global) audience awareness. Considering the inclusion of working collaboratively with multimodal tasks in the L2 classroom, the question of how to help students effectively incorporate multimodal with academic monomodal texts remains unanswered. In response to this challenge, this study examines the design and implementation of an online task to foster multiliteracies. Thirty-seven international students of diverse disciplines (e.g. economics, engineering, history), enrolled in a Spanish as a second language course, worked collaboratively to create multimodal texts based on previously created monomodal texts. Informed by a student questionnaire and a teacher focus group, we analyzed both students' and teachers' perceptions to ascertain the effectiveness of the intervention and the possibilities these kinds of tasks bring to the foreign language classroom. Both sets of participants reported positive results concerning linguistic advancement, motivation, and multiliteracies development. Pedagogical recommendations related to the inclusion of this pedagogical practice are provided.