Irazabal Zuazua, Itziar
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Irazabal Zuazua
First Name
Itziar
person.page.departamento
PsicologĆa y PedagogĆa
person.page.instituteName
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access The role of adults in children digital literacy(Elsevier, 2017) PeƱalva VĆ©lez, Alicia; Leiva Olivencia, Juan JosĆ©; Irazabal Zuazua, Itziar; PsicologĆa y PedagogĆa; Psikologia eta PedagogiaCollected data from different studies show how users acquire great skills in terms of technologyās use, but they donāt gain such skills in a safe use of technology. The objective of this study is to identify the level of digital literacy on a sample of teachers and families. It can be observed a lower competence when managing their own identity on the Internet, and in general, lower competences when it comes to take part in conflict situations on the Internet, as well as the ones related to management of digital identity. In terms of childrenās digital literacy, adults play a very significant role in three main aspects: (1) As direct responsible of their digital literacy. (2) As enablers of behaviour models which promote a positive conviviality and cyber conviviality. (3) As adult referents which children can ask for help.Publication Open Access Efectividad de un programa de alfabetización digital para estudiantes de Educación Primaria(Taylor & Francis, 2017) FernĆ”ndez-Montalvo, Javier; PeƱalva VĆ©lez, Alicia; Irazabal Zuazua, Itziar; López-GoƱi, JosĆ© Javier; PsicologĆa y PedagogĆa; Psikologia eta PedagogiaEn este estudio se llevó a cabo una evaluación de la efectividad de un programa de alfabetización digital en estudiantes de Educación Primaria. Se utilizó un diseƱo cuasi-experimental con medidas repetidas de evaluación. Para ello, se contó con 364 estudiantes (206 chicos y 158 chicas) de 6Āŗ curso de Educación Primaria, que fueron evaluados en sus centros educativos y divididos aleatoriamente en dos grupos: experimental (n = 190) y control (n=174). La evaluación se llevó a cabo en tres sesiones: pre-intervención, post-intervención y seguimiento de 6 meses. El programa consistĆa en 3 sesiones dirigidas a mejorar el grado de alfabetización digital como forma de conseguir un uso seguro y responsable de Internet. Los resultados tras la aplicación del programa mostraron la existencia de diferencias estadĆsticamente significativas en la comparación entre los dos grupos. En concreto, el grupo experimental consiguió un grado de alfabetización digital (conceptual, procedimental y actitudinal) significativamente superior al grupo de control tras su paso por el programa.