Iraizoz Apezteguia, Belén

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Iraizoz Apezteguia

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Belén

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Economía

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INARBE. Institute for Advanced Research in Business and Economics

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  • PublicationOpen Access
    Are football managers as efficient as coaches? Performance analysis with ex ante and ex post inputs in the Premier league
    (Routledge, 2019) Zambom Ferraresi, Fabíola; Iraizoz Apezteguia, Belén; Lera López, Fernando; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Economía; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
    There is a controversy on sport performance literature about what type of inputs might explain more deeply the performance of sports clubs (inputs specification controversy). By one side, several papers have analysed sports teams' performance using the match-related statistics or wages as inputs, well-known as ex post inputs. By other side, some authors have criticized the use of these ex post inputs, and recommend the use of ex ante inputs, as the market value of the players. We have analysed the performance of football teams estimating technical efficiency with three different inputs specification. The methodologies employed were data envelopment analysis (DEA) and a bootstrapped DEA. Our sample is composed by English Premier League football clubs, during three seasons (2012/13-2014/15). The DEA results indicate that the correlation between the three models is positive and significant. The DEA-bootstrapped results help to restate the robustness of the estimations and endorsed the inputs choices. The correlations of the estimations with market value and match-related statistics are the most striking (90% and 94%, DEA and bootstrapped DEA), which indicate that the existent discussion related to the use of match-related statistics as input is unjustified, because it does not affect significantly the efficiency estimations.
  • PublicationOpen Access
    Análisis del performance del fútbol inglés con inputs ex ante y ex post
    (Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2017) Zambom Ferraresi, Fabíola; Lera López, Fernando; Iraizoz Apezteguia, Belén; Economía; Ekonomia
    Hace más de cuatro décadas, Scully (1974) definió la representación convencional del proceso productivo de los clubes profesionales de fútbol. El output se mide en términos de éxito del equipo (victorias) y el input es el talento/calidad de los jugadores. Posteriormente se han desarrollado otros enfoques. Actualmente se considera que dicho proceso productivo está compuesto por dos etapas, que se pueden analizar de forma conjunta o separada. En la primera, la plantilla y el cuerpo técnico entrenan para mejorar sus aptitudes técnicas, tácticas, físicas y psicológicas, con el objetivo de desarrollar y mejorar jugadas durante un partido de fútbol. En la segunda, dichas jugadas, que deberían ser culminadas con goles, pueden convertirse en victorias, empates o derrotas para los equipos. Todo el proceso produce unos resultados deportivos y económicos. La desagregación del proceso productivo en dos etapas ha generado una controversia en la literatura en relación a la especificación de los inputs a considerar. Diversos trabajos (e.g., Dawson, Dobson, & Gerrard, 2000; Lee, 2006) sostienen que la manera correcta de analizar el proceso productivo es utilizando los denominados inputs ex ante, medidas de la calidad de la plantilla previas al comienzo de la temporada deportiva, como el valor de mercado de los jugadores o la valoración de los jugadores en ligas fantásticas (del Corral, 2012; Zambom-Ferraresi, Lera-López, & Iráioz, 2016). Sin embargo, otros trabajos (Espitia-Escuer & García-Cebrián, 2006; Zambom-Ferraresi, García-Cebrián, & Lera-López, 2017) utilizan inputs ex post que, en su mayor parte, son estadísticas del rendimiento deportivo de los equipos durante un partido. El objetivo de este trabajo es contribuir a esta discusión, para lo que se lleva a cabo un análisis empírico de las diferencias obtenidas en las estimaciones considerando ambos tipos de inputs.
  • PublicationOpen Access
    Spanish wines in the US market: what attributes do US consumers look for in Spanish wines?
    (Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria, 2017) Areta, Álvaro; Bardají de Azcárate, Isabel; Iraizoz Apezteguia, Belén; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Economía
    This paper analysed the impact of different attributes in Spanish quality wines on United States (US) demand behaviour. A hedonic price model was estimated in order to assess the values that US consumers give Spanish wines. The main results showed that the most influential factor on sale price was aging, which had a positive impact. US consumers valued the quality ratings provided by experts, especially in the upper price categories. The year of vintage and size of the winery were considered medium importance factors in decision-making, with the latest vintages and the smallest wineries receiving the highest ratings. Geographical origin (appellation) helped to explain consumer preferences. Although colour was the least important attribute in consumers’ purchase decisions, red wines were the most highly rated in this attribute.