Salinas Hilburg, Juan Carlos

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Salinas Hilburg

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Juan Carlos

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Física

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  • PublicationOpen Access
    Estudio del programa SoundPlan para la evaluación del impacto acústico de infraestructuras aeroportuarias
    (2010) Salinas Hilburg, Juan Carlos; Arana Burgui, Miguel; San Martín Murugarren, Ricardo; Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales y de Telecomunicación; Telekomunikazio eta Industria Ingeniarien Goi Mailako Eskola Teknikoa; Física; Fisika
    Los objetivos principales de este proyecto son: - Estudio en detalle del módulo de ruido de aeronaves del programa SoundPlan para evaluar el impacto acústico de las infraestructuras aeroportuarias. - Análisis comparativo entre resultados experimentales de afección y simulados para el Aeropuerto de Pamplona. Elaboración del Mapa de Ruido del Aeropuerto de Pamplona. Los objetivos secundarios son: - Análisis comparativo de los niveles máximos sonoros entre aeronaves con motor de hélice y aeronaves con motor a reacción utilizando el programa SoundPlan. - Análisis comparativo de los niveles Lden entre resultados con viento moderado y viento en calma utilizando el programa SoundPlan.
  • PublicationOpen Access
    People exposed to traffic noise in european agglomerations from noise maps: a critical review
    (De Gruyter, 2014) Arana Burgui, Miguel; San Martín Murugarren, Ricardo; Salinas Hilburg, Juan Carlos; Física; Fisika
    Two of the main objectives of the European Directive on environmental noise are, firstly, to unify acoustic indices for assessing environmental noise and, secondly, to standardize assessment methodologies. The ultimate goal is to objectively and comparably manage the impact and evolution of environmental noise caused both by urban agglomerations and by traffic infrastructures (roads, rails and airports). The use of common indices and methodologies (together with five-year plan assessment required by the authorities in charge) should show how noise pollution levels are evolving plus the effectiveness of corrective measures implemented in the action plans. In this paper, available results from numerous European agglomerations (with particular emphasis on Spanish agglomerations) are compared and analysed. The impact and its evolution are based on the percentage of people exposed to noise. More specifically, it demonstrates the impact caused by road traffic, which proves to be the main noise source in all agglomerations. In many cases, the results are extremely remarkable. In some case, the results are illogical. For such cases, it can be concluded that either assessment methodologies have been significantly amended or the input variables to the calculation programs have been remarkably changed. The uncertainty associated with the results is such that, in our opinion, no conclusions can be drawn concerning the effectiveness of remedial measures designed within the action plans after the Directive’s first implementation Phase.
  • PublicationOpen Access
    Mapas estratégicos de ruido 2ª fase. Estudio comparativo
    (2013) Salinas Hilburg, Juan Carlos; Arana Burgui, Miguel; Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales y de Telecomunicación; Telekomunikazio eta Industria Ingeniarien Goi Mailako Eskola Teknikoa; Física; Fisika
    El presente proyecto tiene el objeto de realizar, analizar y evaluar un estudio comparativo de los Mapas Estratégicos de Ruido (MER), 2a Fase, de España y el resto de países europeos. Los objetivos principales del proyecto son: 1. Revisión de los mapas estratégicos de ruido realizados en España correspondientes a la segunda fase de la Directiva 2002/49/EC. Análisis comparativo de las metodologías y resultados obtenidos. 2. Revisión de los mapas estratégicos de ruido realizados en países europeos. 3. Evaluación de la población afectada por el ruido ambiental, tanto en España como en países europeos.