Sánchez García, Mercedes
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Sánchez García
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Mercedes
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Gestión de Empresas
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IS-FOOD. Research Institute on Innovation & Sustainable Development in Food Chain
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Publication Open Access Business strategies, profitability and efficiency of production(Instituto Nacional de Investigacion y Tecnologia Agraria y Alimentaria (INIA), 2013) Alarcón Lorenzo, Silverio; Sánchez García, Mercedes; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaThe strategy choices of market-oriented companies are a topic now under wide investigation in the analysis of business performance antecedents. The purpose of this study is to examine the outcomes of the combination of three different organizational strategies (market orientation, innovativeness and entrepreneurial orientation) on business performance indicators. Models using profitability and efficiency indicators are proposed with the specific aim of obtaining a deeper analysis of the relative roles played by each. The empirical work takes place in the agro-food industry in the Ebro Valley, one of Spain’s most competitive regions. The estimates from profitability quantile and truncated regressions of the efficiency scores reveal that market orientation has a positive effect on economic and productivity performance. The impact of pro-active, innovation-seeking, and risk-averse entrepreneurship is nevertheless more debatable, despite some influence of these entrepreneurial styles on observed performance values. This enables conclusions regarding the possibility of combining a market-oriented business culture with innovation and entrepreneurial activity with a view to obtaining business performance gains.Publication Open Access Predicting grower choices in a regulated environment(Wageningen Academic, 2017) Castillo Valero, J. S.; Sánchez García, Mercedes; García Cortijo, M. C.; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaThe analysis of farmers’ decision making process in the framework of agricultural policy is particularly complex as they take action within a structure of interacting opportunities, preferences, benefits and social factors which ultimately account for their behavior. This paper will study viticulturists’ behaviour vis-à-vis this scenario. Their decisions in the face of different possible alternatives are analysed using a multinomial logit model and a sample of 74,502 plots in Castilla-La Mancha (Spain). The conclusion is that viticulturists from this region are more prone to maintaining the status quo in their plots due to the current public support security issues, uncertain scenarios and their natural risk aversion.Publication Open Access Effects of food-related health concerns and risk perception on the consumption frequency of fresh vegetables(Universidad Nacional de Cuyo (Argentina), 2019) Adasme Berríos, Cristian; Sánchez García, Mercedes; Mora, Marcos; Díaz Osorio, José; Schnettler, Berta; Lobos, Germán; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaConsumir vegetales frescos sin duda trae beneficios a la salud, sin embargo, este tipo de productos también pueden contener elementos biológicos, químicos y tecnológicos que afecten la salud de las personas por falta de inocuidad de los alimentos. Con base en estudios previos, desarrollamos un modelo conceptual para explicar las principales relaciones entre la preocupación en salud ligada a los alimentos (FHC) y la percepción de riesgo (RP) sobre la frecuencia de consumo de hortalizas frescas (CFFV) desde el punto de vista de la inocuidad alimentaria. Se aplicó un cuestionario estructurado a 1028 consumidores en las zonas Centro y Centro Sur de Chile, donde se concentran los principales sistemas de producción agrícola del país. A través de un modelo de ecua-ciones estructurales se determinó el efecto moderador de RP sobre la relación entre FHC y CFFV, lo que significa que CFFV es menor si RP está presente en las mentes de las personas. Impactando el efecto directo de FHC en CFFV. Por último, los resultados sugieren que la reducción de los riesgos asociados con la producción y comerciali-zación de hortalizas frescas, mejorará la preocupacióndebe mejorar los sistemas de vigilancia de las hortalizas frescas comercializadas en el mercado local.Publication Open Access Frequency of consumption and changing determinants of purchase decision: from attributes to values in the organic food market(Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria (INIA), 2010) Barrena Figueroa, Ramo; Sánchez García, Mercedes; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEl creciente fenómeno de saturación, maduración y globalización de los mercados agroalimentarios, obliga a la oferta al diseño de innovadoras estrategias de actuación, con el fin de conseguir aceptables niveles de rentabilidad de sus negocios. Una de sus opciones potenciales es conocer en profundidad el comportamiento del actual y potencial comprador para adaptar las actuaciones comerciales a sus prioridades. Este trabajo, en este contexto, contribuye identificando el proceso de compra para compradores habituales y ocasionales de alimentos ecológicos. El análisis de dicho comportamiento del consumidor se realiza utilizando la metodología de Means-End Chain, que considera, además del interés por los atributos del producto, el conocimiento de sí mismos que tienen los compradores, y su implicación personal en el proceso de elección en alimentos ecológicos. Los resultados indican que las elecciones de compra difieren entre ambos grupos. Para los consumidores habituales los dos factores claves en la elección de compra son la salud y la buena valoración personal. Pueden, por lo tanto, estos aspectos de la persona ser utilizados tanto en el posicionamiento de mercado como en las actuaciones de diferenciación del producto, reduciendo las barreras del conocimiento que siguen limitando el desarrollo de este mercado.Publication Open Access Casting a wide net for innovation: mediating effect of R&D human and social capital to unlock the value from alliance portfolio diversity(Wiley, 2019) García Martínez, Marian; Zouaghi, Ferdaous; Sánchez García, Mercedes; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Gestión de Empresas; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaThis paper examines the performance effects associated with different alliance portfolio configurations in terms of geographical location and partner type. Based on these distinctions, the authors hypothesize that more diverse alliance portfolios enable firms to gain and exploit innovation opportunities. Additionally, the mediating effects of R&D human and social capital on the R&D alliance portfolio diversity-innovation performance relationship are explored. The authors reason that the absorptive capacity of R&D intellectual capital determines a firm's potential gains from highly diverse alliance portfolios. From panel data of manufacturing firms in Spain for the period 2008-2013, the results confirm the inverted U-shaped relationship between alliance portfolio diversity and firm innovation performance, implying that both insufficient and excessive alliance portfolio diversity may be detrimental to firm innovativeness. Additionally, R&D human and social capital partially mediates the R&D alliance diversity-innovation performance relationship, emphasizing the importance of internal capabilities to leverage the benefits of highly diverse alliance portfolios. These findings add a dynamic dimension to the conceptualization of alliance portfolios and how firms create value by balancing explorative and exploitative alliances.Publication Open Access Factores determinantes de la rentabilidad económica de empresas innovadoras agroalimentarias: un análisis multinivel con datos longitudinales(Universitat Politècnica de València, 2014) Zouaghi, Ferdaous; García Álvarez-Coque, J. M.; Sánchez García, Mercedes; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEste estudio tiene como objetivo investigar el papel de los factores internos de la empresa y las características del entorno macroeconómico como la ubicación geográfica (factor territorial) en la rentabilidad económica de las empresas de la Comunidad Autónoma Valenciana. Para ello, se analizaron 215 empresas innovadoras del sector agroalimentario, las cuales operan en 46 sistemas de trabajo locales (LLS) durante el periodo 2006-2012. Se aplica un modelo jerárquico en tres niveles para determinar la importancia relativa de los efectos tiempo, empresa y territorio sobre la rentabilidad económica. Los resultados muestran que las características de la empresa son las más importantes en la explicación del rendimiento de las empresas.Publication Open Access Comportamiento del consumidor navarro frente a los alimentos de nueva generación: alimentos transgénicos y alimentos funcionales(Gobierno de Navarra, Departamento de Economía y Hacienda, 2003) Sánchez García, Mercedes; Barrena Figueroa, Ramo; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEl mercado alimentario está siendo sometido en los países desarrollados a profundos cambios tanto desde el punto de vista de la oferta como de la demanda. El principal objetivo de este trabajo se centra en el análisis del proceso de aceptación por parte de los consumidores navarros de dos nuevas categorías de alimentos basadas en la aplicación de nuevas tecnologías en la industria agroalimentaria: los alimentos transgénicos (OGM) y los alimentos funcionales. La principal fuente de información será una encuesta personal dirigida a sendas muestras representativas de los adquirentes de alimentos para el hogar residentes en Navarra y en Madrid, lo que permitirá la comparación de los comportamientos observados entre ambas Comunidades Autónomas diferenciadas de forma importante en su estructura tanto de hábitat como de consumo alimentario. Los resultados se iniciarán con la presentación de los principales cambios observados en las actitudes de los consumidores hacia la influencia de la alimentación en su salud. En segundo lugar, se tratará de medir el desarrollo potencial de estos mercados- alimentos transgénicos y funcionales- basados en el riesgo percibido o en la confianza percibida hacia estas categorías de productos. Desde el punto de vista metodológico fundamentalmente se realizan análisis multivariantes de carácter descriptivo tanto para resumir la información (análisis factorial), como para detectar los patrones de los consumidores (análisis cluster), con el fin de analizar las variables de comportamiento más relevantes en el futuro desarrollo de estos mercados. Para finalizar, se propondrán algunas sugerencias de actuaciones comerciales a realizar por los diferentes agentes de la cadena alimentaria para garantizar la seguridad del consumidor y se describirán las principales limitaciones y algunas posibles ampliaciones del estudio.Publication Open Access Determinants of agri-food firms' participation in public funded research and development(Wiley, 2015) García-Álvarez Coque, José María; Mas Verdu, Francisco; Sánchez García, Mercedes; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaA database of over 2,700 agri‐food businesses in the region of Valencia, Spain was used to test the influence of internal characteristics of the firm and of external characteristics linked to local systems on the willingness to participate in R&D activities promoted by knowledge supporting institutions. A Probit model was estimated, correcting possible intragroup correlations when group variables are combined with individual data. Results show that R&D activities are enhanced in medium and large firms, co‐ops, experienced firms and better physical access to technological centers.Publication Open Access Growth-oriented new agricultural ventures: the role of entrepreneurial resources and capabilities under convergence forces(Oxford University Press, 2019) Pindado Tapia, Emilio; Sánchez García, Mercedes; Enpresen Kudeaketa; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOOD; Gestión de EmpresasUsing a multilevel approach, this study examines how new entrants’ resources, capabilities and context influence growth-oriented new agricultural ventures. Results indicate that growth orientation is largely self-determined. The knowledge base of the new entrants, their social ties with entrepreneurs, together with the capabilities to identify and exploit opportunities, as well as those to effectively offer new products, trigger these growth-oriented ventures. Industry contexts also influence them, as those operating in less agriculturally competitive countries have a greater probability of becoming growth-oriented, suggesting convergence forces. Lastly, results reveal that competitiveness positively moderates the relationship between product innovation capabilities and growth orientation.Publication Open Access How much are people willing to pay for silence? A one and half bound DC CV estimate(2001) Barreiro Hurle, Jesús; Sánchez García, Mercedes; Viladrich Grau, Montserrat; Economía; EkonomiaNoise is a major urban problem that has not received much attention from environmental economists. In this paper we present an attempt to value a noise reduction program in a Spanish city. Contingent valuation has been applied using both one and one-half bound and open-ended question formats. The one and one-half bound question format avoids the bargaining processes which are inherent to multiple bound dichotomous choice question formats without the information loss associated with single bound formats. Through our estimations we have found that, first, noise has a negative value for urban residents and, second, that there is no embedding effect. We also are able to conclude that some type of biases (L H. guilt) tend to decrease or disappear with the implementation of the one and onehalf question format, however, other biases still prevail LH indignation.
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