Person:
Navarro Neri, Iñaki

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

Navarro Neri

First Name

Iñaki

person.page.departamento

Ciencias humanas y de la educación

person.page.instituteName

I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research

ORCID

0000-0001-8589-6659

person.page.upna

812865

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Towards a paradigm for online heritage: cyber communities and digital educommunication
    (Taylor & Francis, 2024) Rivero Gracia, Pilar; Aso Morán, Borja; García-Ceballos, Silvia; Navarro Neri, Iñaki; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    This article provides a theoretical review of the educommunicative processes related to cultural heritage that occur in the digital sphere. This emerging approach, driven by educational and media transformations, urgently requires a well-grounded framework and adequate channelling of education in the media. After analysing the new forms of educommunication and interaction, the article adopts a dialogical approach that focuses in particular on the creation of heritage cyber-communities. One of the main objectives is to provide an up-to-date review of theories related to online educational communication, covering concepts such as emirec and prosumer or rhizomatic and co-creative communication processes. The main educational paradigms and models that arise on digital social media are also discussed, specifically interactive pedagogy and the pedagogy of uncertainty. The chief contribution of the analysis is a decalogue of good practices that helps to optimise digital educommunicative processes related to cultural heritage, thereby activating committed social participation.
  • PublicationOpen Access
    Análisis del lenguaje educomunicativo de los museos arqueológicos españoles durante el confinamiento de 2020
    (Ediciones Clío, 2021) Navarro Neri, Iñaki; Aso Morán, Borja; Mendioroz Lacambra, Ana; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    El cierre físico forzoso de los museos y yacimientos arqueológicos españoles vivido durante los primeros compases de la crisis sanitaria entre marzo y junio de 2020, obligó a las instituciones a volcar su actividad divulgativa y educativa en redes sociales tales como Facebook, Twitter o Instagram. Esta investigación tiene como objetivo analizar si estos espacios arqueológicos utilizan un lenguaje educomunicativo acorde con la plataforma social en la que se encuentran, a partir del análisis de su producción comunicativa online en Twitter durante los primeros cien días de la crisis ocasionada por la covid-19 (de marzo a junio de 2020). Los resultados muestran cómo las instituciones museísticas españolas pertenecientes al ámbito arqueológico más activas en Twitter -ya antes de la pandemia-, no solo han demostrado tener perfectamente interiorizado el lenguaje educomunicativo, sino que, además, con la situación sobrevenida de crisis sanitaria y cierre forzoso de la actividad física, optaron por ampliar y diversificar su contenido. De igual manera, instituciones hasta entonces menos activas en esta plataforma, desarrollaron una actividad educomunicativa planificada y atractiva para todos los públicos.