Legarra Gorgoñón, Gaizka

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Legarra Gorgoñón

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Gaizka

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Ciencias de la Salud

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  • PublicationOpen Access
    Physical activity, motor competence and physical fitness in preschoolers: a family-based gamified intervention "3, 2, 1 Move on Study"
    (2025) Legarra Gorgoñón, Gaizka; Izquierdo Redín, Mikel; Ramírez Vélez, Robinson; Alonso Martínez, Alicia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua
    La investigación tiene como objetivo desarrollar una plataforma de entrenamiento gamificada centrada en la condición física, las habilidades motoras fundamentales, la salud mental y la adherencia a las Guías de Movimiento 24H en niños de 4 y 5 años. Los objetivos del estudio fueron promover hábitos saludables e incrementar tanto la cantidad como la calidad de la actividad física en la población infantil. Esta investigación consta de cinco estudios, los tres primeros siguen un diseño observacional para explorar asociaciones y tendencias dentro de la población de estudio. Estos estudios fueron fundamentales para establecer una comprensión básica de las variables relacionadas con la salud, tales como la condición física, los hábitos de estilo de vida y los factores de riesgo en niños preescolares españoles. El primer estudio (Capítulo 1) se centró en evaluar la relación entre diferentes dominios de actividad física y comportamiento sedentario, medidos objetivamente, y su conexión con los componentes de la condición física en niños de 4 y 5 años. El segundo estudio (Capítulo 2) examinó la relación entre la competencia motora básica y los componentes de la condición física en esta misma población. A partir de estos conocimientos, el tercer estudio (Capítulo 3) evaluó la condición física, la competencia motora básica y la función ejecutiva en niños de 4 años, haciendo un seguimiento de su desarrollo un año después en un centro de atención primaria. El último estudio (Capítulo 4) adoptó un enfoque experimental centrado en una intervención de ejercicio gamificada y basada en la familia durante 12 semanas. El Capítulo 4 sirvió como protocolo, estableciendo las bases de la intervención al describir la justificación científica, los procedimientos del estudio y los objetivos relacionados con la evaluación de la condición física, las competencias motoras básicas, la salud mental y conductual, y la adherencia a las pautas de movimiento de 24 horas en niños de 4 a 5 años. Este protocolo estableció el fundamento del diseño experimental y proporcionó un marco claro para la intervención.
  • PublicationOpen Access
    Effect of a gamified family-based exercise intervention on adherence to 24-hour movement behavior recommendations in preschool children: single-center pragmatic trial
    (JMIR Publications, 2025-03-04) Legarra Gorgoñón, Gaizka; García Alonso, Yesenia; Ramírez Vélez, Robinson; Alonso Martínez, Loreto; Izquierdo Redín, Mikel; Alonso Martínez, Alicia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua
    Background: Adherence to 24-hour movement behavior recommendations, including physical activity (PA), sedentary time, and sleep, is essential for the healthy development of preschool children. Gamified family-based interventions have shown the potential to improve adherence to these guidelines, but evidence of their effectiveness among children is limited. Objective: This study aimed to evaluate the effectiveness of a gamified family-based exercise intervention in promoting adherence to 24-hour movement behavior recommendations among preschool-aged children. Methods: This 12-week study is a single-center, pragmatic randomized controlled trial that included 80 preschool children (56% boys) and their families, who were randomly assigned to either the gamification group (n=40) or the control group (n=40). The “3, 2, 1 Move on Study” incorporates family-oriented physical activities and gamification techniques to increase PA domains, reduce sedentary behavior, and improve sleep patterns. The primary outcome was to increase moderate to vigorous PA (MVPA) by 5 minutes/day, as measured by accelerometer at follow-up. Accelerometer-determined daily time spent (PA domains, sedentary behavior, and sleep), physical fitness (cardiorespiratory, speed-agility, muscular, physical fitness z-score), basic motor competencies (self-movement and object movement), and executive function (memory, cognitive flexibility, and inhibitory control) were also included as secondary outcomes. Results: The 71 participants included in the per-protocol analyses (32 girls, 45%; 39 boys, 55%) had a mean (SD) age of 5.0 (0.5) years. Change in MVPA per day after the intervention (12 weeks) increased in both groups by +25.3 (SD 24.6) minutes/day in the gamification group and +10.0 (SD 31.4) minutes/day in the routine care group, but no significant between-group differences were observed (8.62, 95% CI –5.72 to 22.95 minutes/day, ηp2=.025; P=.23). The analysis of secondary outcomes showed significant between-group mean differences in the change in physical behaviors derived from the accelerometers from baseline to follow-up of 26.44 (95% CI 8.93 to 43.94) minutes/day in favor of light PA (ηp2=.138; P=.01) and 30.88 (95% CI 4.36 to 57.41) minutes/day in favor of total PA, which corresponds to a large effect size (ηp2=.087; P=.02). Likewise, the gamification group substantially increased their score in standing long jump and physical fitness z-score from baseline (P<.05). Conclusions: In the “3, 2, 1 Move on Study,” a gamified intervention showed a modest but relevant increase in MVPA and other domains of 24-hour movement behavior among preschool-aged children. Therefore, gamified family-based interventions may provide a viable alternative to improve adherence to 24-hour movement behavior recommendations.