Urreizti Lezertua, Garbiñe

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Job Title

Last Name

Urreizti Lezertua

First Name

Garbiñe

person.page.departamento

Ciencias humanas y de la educación

person.page.instituteName

ORCID

person.page.observainves

person.page.upna

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    La expresión oral en euskara del alumnado de bachillerato del modelo D en Navarra
    (Gobierno de Navarra. Institución Príncipe de Viana, 2007) Urreizti Lezertua, Garbiñe; Sotés Ruiz, Pablo; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta Pedagogia
    La expresión oral es una de las habilidades lingüísticas principales en la producción de una lengua y el índice de progreso y dominio en el aprendizaje de la segunda lengua (L2). La expresión oral de los aprendices de la L2 está caracterizada por una sucesión de estadios que cada aprendiz atraviesa hasta la competencia oral en esa lengua. Este artículo estudia la expresión oral en euskara de los alumnos del modelo lingüístico D de Navarra al finalizar sus estudios de 1º de bachillerato. Estos alumnos de lengua materna euskera, español o ambas han seguido sus estudios en lengua vasca en las diferentes etapas educativas. En concreto se trata de analizar la calidad idiomática de los alumnos en la prueba de expresión oral perteneciente al examen certificativo del ciclo superior de euskara, llevado a cabo por la Escuela Oficial de Idiomas a Distancia de Navarra. La frecuencia y distribución de los errores en la producción oral se han correlacionado con la zona lingüística de procedencia de los centros educativos. Los resultados ponen de relieve la necesidad de incluir dentro del currículo un programa transversal orientado hacia el uso formal de la lengua hablada.
  • PublicationOpen Access
    Towards digitalised language assessment in Spanish Official Language Schools (EOI): current opportunities and challenges
    (Shahid Chamran University of Ahvaz, 2024-10-01) Arrosagaray Auzqui, Marcelino; Urreizti Lezertua, Garbiñe; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    Online and hybrid courses that integrate technology and complement in-person teaching are increasing in Official Language Schools (EOI, Escuelas Oficiales de Idiomas) in Spain. Digitalised online assessment, as a process encompassing taking the tests, either in person in the traditional classroom or remotely and subsequently their correction and marking, renders the logical outcome of this technology-mediated learning. In order to analyse the digitalisation process and the adaptation of our traditional print-based tests to a new computerised format, at the Distance Official Language School of Navarra (EOIDNA), one of the three EOI in the province of Navarra, we have carried out an experimental study with students who took their language tests (N=144) either under direct in-person instructor supervision (N=127) or through proctored online software (N=17). In this paper, we describe the contributions generated as perceived by students and test instructors. Results have shown that a vast majority of students reported a positive or neutral effect of taking the test on their computers and stated that the experience was satisfactory. Additionally, the transformed tests have resulted in quickly accessible and flexible administration and efficient management and storage of student test records for instructors.