Mendioroz Lacambra, Ana
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Mendioroz Lacambra
First Name
Ana
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
person.page.instituteName
I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access El uso de fuentes históricas para el desarrollo del pensamiento histórico en la formación del profesorado a través del modelo TPACK(Octaedro, 2024) Ciriza Mendívil, Carlos; Mendioroz Lacambra, Ana; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASDurante las últimas décadas, el pensamiento histórico se ha convertido en el eje central de la enseñanza de la historia. en esa simulación del quehacer del historiador que señalara prats (2010) las fuentes históricas son un elemento fundamental. el presente estudio tiene como objetivo general evaluar la implementación del tpack como como una metodología de desarrollo de la competencia digital para el uso de fuentes históricas digitalizadas en el aula de formación del profesorado. este análisis se desarrolló en el curso 2022-2023 en el grado de maestro de educación primaria de la upna con una muestra de n=287. los instrumentos de análisis fueron dos cuestionarios pre-post y los resultados se analizaron a través de spss, atlas.ti y tagcrowd. este estudio permitió valorar positivamente la implementación de una metodología integradora de la competencia digital como tpack en el desarrollo de la competencia y explicación histórica mediante plataformas open access de fuentes históricas digitalizadas (europeana, pares y bne). así mismo este análisis detectó varios elementos. de una parte, el impacto de las autopercepciones del profesorado en formación, realistas en lo que respecta al conocimiento disciplinar, excesivamente positivas en lo que se refiere a su propia competencia digital. y de otra parte, la importancia del desarrollo de una competencia digital adaptada y orientada hacia los conocimientos disciplinares como herramienta formadora del profesorado.Publication Open Access Technological pedagogical content knowledge: implementation of a didactic proposal for preservice History teachers(Frontiers Media, 2022) Ciriza Mendívil, Carlos; Mendioroz Lacambra, Ana; Hernández de la Cruz, José Manuel; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakInformation and communication technologies (ICTs) now form part of virtually all aspects of our daily lives, including education. However, teacher training in digital competence has been pushed into the background, especially in social sciences and in history instruction, in which digitalization and the use of ICTs is an opportunity for improvement and educational innovation. Consequently, proposals integrating the various types of knowledge into the training of history teachers are still rare and scarce. To solve this problem, this study presents a mixed quantitative and qualitative analysis using a pre- and posttest questionnaire with a sample of 235 students of the primary education degree at the Public University of Navarre who took part in an innovative didactic proposal that was implemented using the technological pedagogical content knowledge (TPACK) model based on digitized primary sources in three resources: PARES (Spanish Archive Portal), EUROPEANA, and BNE (National Library of Spain). The primary aim of this study was for preservice teachers to develop digital competence in teaching social sciences by integrating the technological, pedagogical and content knowledge types using the TPACK model. There were three specific objectives. The first was analyzing the digital knowledge of students following a primary education degree concerning the use of ICTs in history instruction. The second was implementing a didactic proposal in the teaching social sciences course based on the TPACK model by integrating ICTs and history instruction using Spanish and European digitized primary historical sources. Finally, the third was evaluating the impact of this didactic proposal on developing the knowledge types linked to the TPACK model, especially content knowledge (CK) and its technological content knowledge (TCK) and pedagogical content knowledge (PCK) combinations.