Lizasoain Iriso, María Inmaculada
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Lizasoain Iriso
First Name
María Inmaculada
person.page.departamento
Estadística, Informática y Matemáticas
person.page.instituteName
InaMat2. Instituto de Investigación en Materiales Avanzados y Matemáticas
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
Publication Open Access Achieving transfer from mathematics learning(MDPI, 2023) Orón, José Víctor; Lizasoain Iriso, María Inmaculada; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta Matematika; Institute for Advanced Materials and Mathematics - INAMAT2The question of transfer is a special challenge in mathematics teaching because the wide range and fragmentation of the curricula have in many cases fostered an instrumental understanding, which makes transfer difficult for the students. Although promoting a relational learning has been a huge step forward in achieving transfer, understanding usually remains at the technical level of learning. Fostering critical thinking and metacognition raises learning to the psychological level, as students are encouraged to analyse their own thinking. Despite this, our hypothesis is that transfer will only be achieved when students are helped to reach a personal dimension, being encouraged to discover their own way of approaching the global reality of their lives beyond the subject. Learning, for instance, the greatest common divisor should be an opportunity to discover that, as numbers can be presented by their prime factors, people can be recognised by their features and interests. As such, looking for the greatest common divisor should not differ from discovering common interests with friends. Integrating specific and general learning will make transfer no longer unattainable. Personalising learning means discovering how one specific learning impacts on the personal way of understanding reality (oneself, others, and world), thus making transfer natural.Publication Open Access La educación centrada en el encuentro como forma singular de innovación(Universidad de Navarra, 2022) Orón Semper, José Víctor; Lizasoain Iriso, María Inmaculada; Institute for Advanced Materials and Mathematics - INAMAT2Antes de hablar de innovación educativa, necesitamos determinar qué entendemos por perfeccionar tanto el acto educativo como el proceso de crecimiento de las personas involucradas en él. Inspirados por la forma de entender el desarrollo personal de Leonardo Polo y Erik Erikson, entre otros autores, analizamos los requisitos antropológicos y psicológicos necesarios para que emerja la novedad tanto en cada acto educativo como en los actores que participan en él. Encontramos que la novedad emerge en el interior de cada acto educativo cuando la competencia se pone al servicio de la transformación del mundo en aras del encuentro interpersonalPublication Open Access El reto de acercarse al alumnado con discapacidad intelectual abre un nuevo enfoque en la enseñanza de las matemáticas para todo el alumnado(Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua, 2024) Lizasoain Iriso, María Inmaculada; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaLa preocupación internacional por el tema de la formación matemática de los futuros docentes ha ido creciendo en los últimos años. Algunos estudios (Gellert, U., 2005) constatan que esta formación resulta más efectiva cuando en la universidad se aprenden las cosas de una forma semejante a la que sería deseable como práctica escolar. Con el fin de diseñar propuestas concretas para la formación inicial y continua de los maestros en forma de talleres, que fueran fácilmente trasladables a las aulas escolares, la Universidad Pública de Navarra (UPNA) coordinó el proyecto ANFoMAM (Aprender de los niños para formar a los maestros en el área de Matemáticas), en el que participaron otras tres universidades europeas (Universidad de Zaragoza, Universidad Roma Tre y Universidad de Burdeos) y dos instituciones que trabajan "a pie de calle", una de ellas con docentes de todas las etapas de enseñanza obligatoria (ToKalon, en Italia) y la otra con niños y niñas con Síndrome de Down (Sesdown en Zaragoza, España)Publication Open Access What kind of school organizational decisions serve to enhance sustainable personal and social growth?(MDPI, 2021) Orón Semper, José Víctor; Lizasoain Iriso, María Inmaculada; Abaurrea Larrayoz, Jaione; González García, Concepción; Ayuga Téllez, Esperanza; Estatistika, Informatika eta Matematika; Institute for Advanced Materials and Mathematics - INAMAT2; Estadística, Informática y MatemáticasSustainable decisions in education are those which pursue long-term achievements for students. In many cases, the principals of the schools are those who must make these decisions. In this paper we explore some of the factors that influence the students’ long-term development by means of an analysis of the correlation between certain organizational aspects of the schools which directly depend on the principals and the scores that their students have obtained in the International Assessment PISA 2018 in mathematics, reading and science. The results point to a better long-term student achievement when the organizational decisions are designed to enhance interpersonal relationships (teacher-teacher, teacher-student and student-student), responding to the specific needs of each person and based on trust. Conversely, it seems that when the organizational decisions are merely made to control academic life, they either bear upon academic achievement in a negative way or do not significantly affect it. The results suggest that carefully attending to interpersonal relationships is the key factor behind all the educational decisions which generate sustainable socio-personal development.