Arriaga Azkarate, Amaia
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Arriaga Azkarate
First Name
Amaia
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
person.page.instituteName
I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
7 results
Search Results
Now showing 1 - 7 of 7
Publication Open Access Museum-university collaboration to renew mediation in art and historical heritage. The case of the Museo de Navarra(Universidad Complutense de Madrid, 2020) Arriaga Azkarate, Amaia; Agirre Arriaga, Imanol; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakSe presenta un proyecto de investigación-acción en el que colaboran la universidad y un museo regional de arte y patrimonio histórico y que ha tenido como objeto el diseño y desarrollo de un plan de mediación y sus recursos de interpretación. Primero se describe el contexto histórico del debate en torno la discusión sobre la función educativa del museo y la acción de mediación para la interpretación del arte. A continuación, mostramos los principios teóricos sobre los que se sustenta nuestra mirada hacia la mediación en museos y se explican las dos fases del proyecto. Se realiza, inicialmente, una investigación de los dispositivos de mediación que ofrecía el museo. A continuación se describe cómo las conclusiones extraídas se concretan en el proyecto 'Todo el arte es contemporáneo' que renueva parte de la exposición permanente y que ofrecen recursos de mediación-interpretación (textos de sala, cartelas, etc.) accesibles, rigurosos, plurales y estimulantes que permiten hacer a los visitantes coparticipes del discurso que el museo propone y convertirlo en un lugar de interacción social, de negociación de significados y de encuentro entre diferentes sensibilidades e identidades. En definitiva, una herramienta de formación continua y crítica de la ciudadanía.Publication Open Access Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte(Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2010) Arriaga Azkarate, Amaia; Agirre Arriaga, Imanol; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThe goal of this paper is to present a methodological system that allows us to analyze the ideas museums and teachers have on art and interpretation. Ideas that, conscious or unconsciously, determine the educative practices deployed at museums. The model presents four main ways of conceiving art and interpretation that can be found, and are usually found, in educative contexts. These ideas are displayed in order, starting with more visual o perceptive theories, and ending with more experience-complex theories: The first theory considers the work of art as an event and a visual representation, and interpretation as identification. The second theory considers the work of art as sign or message that has to be unveiled and interpretation as decoding. The third theory considers the work of art as an intellectual, historic and cultural event, and interpretation as chance to reflect, to critically comprehend and to culturally review. The last theory considers the work of art as the materialization of an experience and interpretation as the intersection of experiences and an opportunity for identity development. The system can be applied in order to make museums and teachers more conscious of the foundations that guide their practices and as a tool for improving educative practices.Publication Open Access Modelos de educación estética y autoridad interpretativa en centros de arte contemporáneo(Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2008) Arriaga Azkarate, Amaia; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThe article aims to describe the educative activities offered by contemporary art galleries, it analyzes the role the visitor plays in the interpretation practices developed by the educators and the notions of art and aesthetic comprehension that these practices foment. The conclusion suggests a new notion of aesthetic comprehension and guidelines to articulate an interpretation model that allows us to develop quality educational activities in contemporary art museums.Publication Open Access Principios y estrategias de comunicación en las galerías Tate: construyendo conocimiento sobre el arte(Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, 2010) Arriaga Azkarate, Amaia; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaIn the past few decades, museums have been embroiled in an ongoing debate that has reconsider many of the problems affecting the museum-work of art-spectator relationship. How are the new conceptions of knowledge, museum, object, viewer, interpretation, etc. being materialized in the interpretation resources museums’ offer? This article, based on a PhD presented at the Department of Art Education of Universidad Pública de Navarra, analyzes some of the educational and aesthetic principles that guide the design of interpretation resources in the various Tate galleries in England and the specific practises where these principles are reflected. The aim is to identify good practises that embody new ways of understanding art, interpretation and the role of the spectator and that conceive the museums as live cultural centres, away from the idea of an elitist and authoritarian institution.Publication Open Access Problemas y tendencias de interpretación de las obras de arte en las actividades educativas de museos(Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2010) Arriaga Azkarate, Amaia; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaLa teoría sobre la interpretación de las obras de arte ha influido en la forma en que los museos interpretan sus colecciones para los visitantes, esto es, en la manera en que exponen las obras, en el tipo de información que ofrecen los recursos interpretativos y en la forma en que los educadores interpretan las obras para o con los visitantes. Si bien encontramos bastante literatura relacionada con los estilos expositivos y los recursos interpretativos, poca investigación se ha realizado sobre el modo en que los educadores de museo enfocan la mediación entre las obras de arte y el público y las nociones de interpretación que subyacen en sus practicas educativas. En este artículo se señalan varias cuestiones fundamentales referentes a la interpretación de las obras de arte que han inquietado a los pensadores en el ultimo siglo. A continuación se utilizan, como esquema, esas mismas cuestiones para hacer un análisis del tipo de prácticas de interpretación que los educadores desarrollan en los museos. En la conclusión se sugieren pautas para articular nuevas prácticas de educación museística que promuevan un modelo de interpretación consciente y crítico.Publication Open Access Diferencias en la interpretación del arte contemporáneo en los discursos y prácticas educativas de la galería Tate Britain(Universidad Autónoma de Madrid, 2012) Arriaga Azkarate, Amaia; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThe paper presents the findings of the doctoral research Conceptions on art and interpretation in the educational discourses and practices at Tate Britain in London. The research analyzed the educational discourses and practices of Tate Britain gallery focusing on the art and interpretation ideas they present. One of the interests was to examine how interpretation practices change depending on the different types of works, especially with the works of different historical periods. The analysis of educational texts, interviews with professionals of the Department of Learning and practices of educators has shown that often a distinction is made between the way of working with traditional and contemporary works of art, claiming that the latter have their own characteristics when it comes to interpretation.This paper gives explains when these distinctions were made and the reasons why they were made. Moreover it examines the involvement that this differentiation can have on educational practices in museums, especially when working with contemporary art.Publication Open Access The role of the learner in the construction of meaning at Tate Britain(Universidad Complutense de Madrid, 2013) Arriaga Azkarate, Amaia; Agirre Arriaga, Imanol; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta PedagogiaThe debates on the interpretation of art that developed in the field of art theory and criticism beginning in the 1960s have influenced the theory and practice of museum education and questioned traditional practices. As a consequence, in recent years, there has been a radical redefinition of the role the viewer must play in interpreting works and exhibitions. The article discusses how and to what extent this turn towards visitor/learner agency in the interpretation has affected educational discourses and practices at Tate Britain gallery. This study is part of a wider investigation analysing how different agents involved in school programmes at Tate Britain conceive of art and interpretation.